H75008l Contemporary music in terms of conducting I

Faculty of Music
Summer 2014
Extent and Intensity
0/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Pavel Šnajdr, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
H75008z Contemporary music in terms of conducting I
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny.

Syllabus (in Czech)
  • Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny, jakými jsou např. méně obvyklé způsoby notového zápisu, netradiční způsoby rozeznění hudebních nástrojů, realizace složitých rytmických útvarů, realizace skladeb pro více současně hrajících souborů, problematika mikrointervalového ladění, využívání EA složky atd.) Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.

    ZS:
    - specifika taktovací techniky,
    - méně obvyklé způsoby notového zápisu (slovní partitury, grafická notace, proporční notace atd.,
    - netradiční způsoby rozeznění hudebních nástrojů - specifické požadavky na barvu, artikulaci, výraz apod. u tradičních nástrojů, zvláštní hudební nástroje A i EA, historické nástroje soudobě použité,
    - rytmická složka - matematický výklad rytmu, složité rytmické útvary a jejich realizace, přesná „pulzace“ minimal music (včetně fázového posunu atd.),
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (II. vídeňská atonální škola, multiserialismus, tzv. „polská škola“ atd.).
    LS:
    - realizace skladeb pro více současně hrajících souborů (pomocí více dirigentů, metronomů, použitím počítače, vytvářejícího metronom v různých hodnotách, promítáním dříve zaznamenaných dirigentů na monitory atd.)
    - mikrointervalové ladění - různé druhy mikrointervalů, notace,
    - využívání EA složky, mgf. podkresu atd. a synchronizace s ním,
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (tzv. „brněnská scéna“ - Piňos, Parsch, Šťastný, Medek, Novák - Zemek, Ištvan , Faltus atd.).
Literature
  • Dorůžka, Petr: Hudba na pomezí, Panton, Praha, 1991. info
  • Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I, II, JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • Forró, Daniel: Elektronika a hudební výchova, OPUS MUZICUM 1/89, Brno, 1989. info
  • Hrčková Naďa - Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1), Euromedia Group, Praha, 2006. info
  • Kotek, Miroslav : Bicí nástroje, Panton Praha, 1983. info
  • Loudová, Ivana - Moderní notace a její interpretace, AMU, Praha, 1998. info
  • Nyman, Michael: Experimentálna hudba: Cage a iní. Hudobné centrum, Bratislava, 2007. info
  • Slabý, Zdeněk K., Slabý Petr: Svět jiné hudby - Volvox Globator, Praha, 2002. info
  • Beck, John: Encyclopedia of percussion, Garland Publishing N. Y., 1995. info
  • Burghauser, Jaroslav, Špelda, Antonín: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha, 1967. info
  • Forró, Daniel: Domácí nahrávací studio, Grada, Praha, 1996. info
  • Hrčková Naďa - Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 2), Euromedia Group, Praha, 2007. info
  • Klüppelholz, Werner: Mauricio Kagel 1970-1980, DuMont, Köln, 1981. info
  • Musik Konzepte (jednotlivé svazky pro probírané autory) Edition Text+Kritik, Gmbh, München, 1981. info
  • Pritchett, James: The Music of John Cage, Cambridge University Press, Cambridge - New York - Melbourne, 1993. info
  • Sadie, Stanley: The Grove New Dictionary of Music and Musicians, Second edition, Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England, 2001. info
  • Špelda, Antonín: Hudební akustika, SPN, Praha, 1971. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H75008l