H60356Nl Theory of Composition II

Faculty of Music
Summer 2014
Extent and Intensity
2/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (lecturer)
prof. Martin Smolka (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
H60356Nz Theory of Composition II
úspěšné uzavření studia kompozice v 1. ročníku bakalářského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Vybavit studenta znalostmi a dovednostmi ke kompozici se čtvrttóny. Rozšířit znalosti o dostupných prostředcích pro kompozici s textem, slovem, řečí, hlasem.

Syllabus (in Czech)
  • - pohled na skladbu a její atributy v procesu vzniku.
    - kompoziční proces a jeho hierarchizace, přístupy ke komponování hudby, historické souvislosti.
    - skladatel - interpret - posluchač
    - pohledy na řád hudební kompozice, prvky díla a obecné kompoziční principy jeho výstavby (restrikce/Selekce, hierarchizace prvků, princip vztahu, koexistence a návaznosti, multivariace/scelování, oscilace/kontrapozice, latence, procesuality, náhodnosti.
    - transference a transformace prvků ve skladbě, recyklace jako přístup ke kompozici
    - procesualita v hudbě - typy, vlastnosti a dramaturgie procesů v soudobé hudbě
    - forma hudební skladby se zaměřením na hudbu od 2. poloviny 20. století.
    - skladba jako koncept. Text a jeho role v hudební kompozici, soudobá vokální díla až po operu
    - další druhy umění a hudební kompozice - úvod do multimediality
    - ve cvičení doprovázeno rozbory, zvukovými i notovými ukázkami.
    - krátká kompoziční cvičení v jednotlivých technikách
Literature
  • Partch, Harry: Genesis of a Music. Da Capo Press, New York 1974. info
  • Burghauser, Jarmil; Špelda, Antonín: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha 1967. info
  • Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace. AMU Praha, 1998. info
  • Pudlák, Miroslav - Spektrální hudba (¨co to je?), His Voice, 2006/5. info
  • Grisey, Gerard - Did You Say Spectral? - Contemporary Music Review, 2000/19. info
  • Temat: Spektralizm - časopis Glissando, 2004/1, Warszawa. info
  • Eisner, Pavel: Chrám i tvrz, Praha, 1997. info
  • Goebbels, Heiner: Text jako krajina, His Voice, 2007/4. info
  • Nezval, Vítězslav: Moderní básnické směry. info
  • Jakobson, Roman: Poetická funkce, nakl. H+H, Jinočany 1995. info
  • Opelík, Jiří a kolektiv autorů: Jak číst poezii, Československý spisovatel, Praha 1969. info
  • Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie, Triáda, Praha 2005. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Kolář, Jiří: Návod k použití (myšlení textu v praxi). info
  • Vrh kostek: česká experimentální poezie. Vybrali, uspořádali, úvod a doslov napsali Josef Hiršal a Bohumila Grögerová; Torst: Praha. info
  • Adámek, Jiří: Théâtre musical (Divadlo poutané hudbou), AMU Praha 2010. info
Teaching methods (in Czech)
řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
Assessment methods (in Czech)
zápočet+zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 3 z 6.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H60356Nl