H60352l Theory of Piano interpretation

Faculty of Music
Summer 2014
Extent and Intensity
0/2. 1 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. MgA. Alena Vlasáková (lecturer)
Guaranteed by
Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
H60352z Theory of Piano interpretation
Znalosti na úrovni absolutoria konzervatoře.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Syllabus (in Czech)
  • Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
    - specifičnost a rozvíjení pianistovy hudební představivosti;
    - souvislost představ a paměti při studiu skladby i při interpretačním výkonu;
    - individuální klavírní technika;
    - umění slyšet vlastní hru;
    - koncentrace při cvičení a při uměleckém výkonu. Biorytmus a efektivní rozvržení
    - práce;
    - problematika trémy. Možnosti využití jejích kladných faktorů a potlačování
    - záporných;
    - vliv motivace na výsledky práce klavíristy v jednotlivých fázích studia skladby;
    - rovnováha mezi emocionální a rozumovou složkou při studiu skladby a při jejím
    - provedení před obecenstvem;
    - soulad respektování skladatelova textu a tvořivé interpretace;
    - specifičnost talentu a předpokladů pro hru na klavír, vztah talentu a kvality práce při studiu, hlediska klasifikace vývoje studenta;
    - etika a poslání interpreta.
    LS
    - tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
    - analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
    - barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
    - fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení
    - profesionálním onemocněním;
    - základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
    - rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
    - práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
    - kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
    - koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
Literature
  • Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987. info
  • Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990. info
  • Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982. info
  • Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991. info
  • Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983. info
  • Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986. info
  • Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986. info
  • Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976. info
  • Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990. info
  • Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005. info
  • Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška - 2 hod. týdně
Assessment methods (in Czech)
zápočet
zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 2.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H60352l