HF1012z Latinsko-americká hudba

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Martin Kleibl, MA, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Martin Opršál
Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 9:20–10:05 S19
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 3 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 3/3, only registered: 1/3
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem a smyslem předmětu je seznámení se s hudebními žánry latinsko-americké hudby. Představení široké škály perkusních nástrojů a jejich využití ve hře na bicí soupravu.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude schopen vysvětlit a prakticky využít při interpretaci:
- základní funkce perkusních nástrojů;
- rozličné způsoby hry rytmických paternů;
- hru s nahraným hudebním podkladem;
- dovednost hry latinsko-amerických stylů.
Syllabus (in Czech)
  • Rozdělení a představení základních perkusních nástrojů latinsko-americké hudby. Důraz na afro-kubánskou hudbu. Pochopení rytmického konceptu clave. Základy hry na tumbadoras, bongos, timbales a další perkusivní nástroje – maracas, zvonce, güiro, claves. Obeznámení se se základními rytmickými paterny těchto nástrojů – tumbao, martillo, cáscara, baqueteo atd. Práce s vybranými hudebními styly – rumba, son, danzón, mambo, cha cha chá, salsa. Využití technik afro-kubánských perkusních nástrojů při interpretaci na bicí soupravu. Uplatnění těchto schopností při práci s vybranými nahrávkami afro-kubánské hudby.
  • Tematické okruhy
  • 1. Způsoby hry perkusních nástrojů
  • 2. Afro-kubánská hudba
  • 3. Rumba, son, danzón, mambo, cha cha chá, salsa
  • 4. Rytmické paterny konkrétních perkusních nástrojů
  • 5. Hraní s nahrávkou
Literature
    recommended literature
  • AMEEN, Robby a Lincoln GOINES (1990). Funkifying the Clave: Afro-Cuban Grooves for Bass and Drums. New York, NY: Manhattan Music Inc.
  • HERNANDEZ, Horacio „El Negro“ (2000). Conversations in Clave. Van Nuys, CA: Alfred Music Publishing Co., Inc.
  • LUDIN, Hakim (1991). Bongos & Congas. Karlsruhe, Deutschland: Musikverlag Burger + Müller.
  • MALABE, Frank a Bob WEINER (1990). Afro-Cuban Rhythms For Drumset. Miami, FL: Manhattan Music Inc.
  • PUENTE, Tito a Jim PAYNE (2000). Drumming with the Mambo King. United States: Hudson Music.
  • URIBE, Ed (1996). The essence of Afro-Cuban percussion and drum set: rhythms, songstyles, techniques, applications. Miami, FL: Warner Bros. Publications.
Teaching methods (in Czech)
přednáška - hromadná výuka, 1 hodina týdně
Assessment methods (in Czech)
Zápočet
Interpretace partu perkusí a bicí soupravy v určené nahrávce latinsko-americké hudby.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF1012z