HF0395l Theory of Piano Interpretation

Faculty of Music
Summer 2026
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. MgA. Alena Vlasáková (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Alena Vlasáková
Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Podmínkou je úspěšné absolvování předmětu Teorie klavírní interpretace v ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získat znalosti základních faktorů podmiňujících úspěšné studium klavírní hry:
● tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
● analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
● barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basové linie, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
● fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů;
● předcházení profesionálním onemocněním;
● základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
● rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
● práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
● kritika a sebekritika; vyzrávání skladby na pódiu; příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
● koncertní vystoupení; chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu; specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži; osobnost, osobitost, originalita.
Syllabus (in Czech)
  • povinná literatura
  • ● Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991.
  • ● Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983.
  • ● Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990.
  • ● Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997.
  • ● Lhevinne, J.: Basic Principles in Pianoforte Playing. New York 1972.
  • doporučená literatura
  • ● Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987.
  • ● Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990.
  • ● Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.
  • ● Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986.
  • ● Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986.
  • ● Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976.
  • ● Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005.
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška
Podmínkou zkoušky v LS je účast alespoň 80%, dále studentův překlad rozhovoru se světovým pianistou (časopis Pianist, rozhovor dle vlastního výběru) a diskuse vedená studentem s kolegy o zde uvedených názorech, případně studentova prezentace nahrávek tohoto pianisty, opět s diskusí.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2026, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2026/HF0395l