HF:HF0313l Interpretace staré hudby II - Course Information
HF0313l Interpretace staré hudby II
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Zápočet z předmětu HF0313z - Interpretace staré hudby II (ZS)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Hra na varhany (programme HF, Varh:B)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět podporuje kreativitu a osobnost studenta a připravuje ho tak na samostatné fungování ve vysoce konkurenčním prostředí. Studium předmětu připravuje studenta na variabilitu a flexibilitu trhu práce. Student získává možnost kontaktu s teorií historické interpretace nad rámec svých dovedností na klasický či historický nástroj. Budoucí absolvent předmětu by měl získané vědomosti, schopnosti a dovednosti zakomponovat do své koncertní činnosti. Cílem předmětu je příprava studenta k uplatnění v sólové a ansámblové hře zabývající se autentickou interpretací, tak i ve specializovaných orchestrech. Ke správné interpretaci hudby starších stylových období je nutné studenta seznámit s otázkami správného použití: tempa, nástrojového obsazení, artikulace, frázování, tónové výšky, ornamentiky aj. Všechny tyto otázky je nutno konfrontovat s odpovídající literaturou.
- Syllabus (in Czech)
- Ke studiu předmětu Interpretace staré hudby se váže:
- studium dobových pramenů (traktáty, metody, předmluvy ke skladbám, tabulky ozdob, encyklopedická díla, hudební slovníky aj.);
- studium soudobých pramenů (RISM, katalogy pramenů, např.: Méthodes et Traités, tematické katalogy, katalogy děl ve slovnících, např.: Grove, MGG, bibliografie slovníků a knih kritiky, hudebně-vědná periodika aj.);
- studium ikonografie (obrazy, grafiky, kresby, sochy aj.); studium historické dokumentace (archivní dokumenty – faktografické prameny, periodika, literatura, paměti, polemické spisy, estetické práce aj.);
- studium hudební dokumentace (rukopisy, tisky, dobové edice, posthumní edice, hudební žurnály aj.);
- studium instrumentální dokumentace (faktura, literatura). Dalším bodem je také orientace v klíčových skupinách v interpretaci hudby starších stylových období, např.: deklamace a rétorika;
- frázování včetně hierarchie dob v taktu;
- gesta;
- tempo;
- rytmus a rytmická složka;
- tvoření ornamentů a melodických ozdob (přírazy, trylky, volná ornamentika, vibrato, messa di voce, glissando, atd.), basso continuo aj.
- Literature
- Bach, Carl Philipp Emanuel: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Díl první a druhý. Paido, Brno 2002. ISBN 80-7315-025-5 (přeložil Vratislav Bělský). info
- Bruce Haynes: A history of performing pitch;. info
- Bukofzer, M. F.: Hudba období baroka. Od Monteverdiho po Bacha, Bratislava Vysloužil J.: Hudobníci 20. storočia, ŠHV, Bratislava 1964 1986. info
- Burney, C. : Hudební cestopis 18. věku. Praha, Státní hudební vydavatelství 1966. info
- Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
- Dolmetsch, A. : Interpretace hudby 17. a 18. stol. SNKLHU, Praha 1958. info
- Donington, R. : The Interpretation of Early Music. London 1989. info
- J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
- Mozart, Leopold: Versuch einer gründlichen Violinschule (1756) (český překlad: Důkladná škola hry na housle. Přel. V. Bělský. Praha, 2000). info
- Neumann, Frederick: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. With special emphasis on J. S. Bach. University Press, Princeton 1980. info
- ROSEN, Charles. Klasicizmus : Haydn - Mozart - Beethoven. Bratislava : Hudobné centrum, 2005. info
- Assessment methods (in Czech)
- Studenty hodnotí pedagog na základě jejich znalostí, projevů, pokroků, samostatné přípravy, schopností aj. Pedagog sleduje teoretické znalosti studentů, stejně jako jejich orientaci v dané problematice. Klasifikovaný zápočet po zimním semestru.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0313l