HF0148l Dějiny vokálního umění

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
úspěšné absolvování předmětu v zimním semestru
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámení s (zejména) evropskou vokální hudbou 19. a 20. století na pozadí uměleckých slohů a literatury.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientace v různých stylech a formách vokální hudby 19. a 20. století
- popsat vokální tvorbu významných skladatelů a zařadit ji do příslušného slohového kontextu
- analyzovat vybraná hudební díla s pomocí partitury i poslechu.
Syllabus (in Czech)
  • Přednáška je zaměřena na vývoj vokální hudby v 19. a 20. století. Soustředí se na hlavní hudební žánry a jejich proměny z hlediska stylového, filosofického, ideového, případně národního. Předmětem analýzy budou vybraná díla významných osobností evropské, ve 20. století též severoamerické hudby. Výklad je doprovázen hudebními a obrazovými ukázkami (audio, video).
  • Základní témata:
  • Formy hudebního divadla v období romantismu: německá romantická opera, hudební drama, italská opera jako národní fenomén, verismus, grand opéra, opéra comique, singspiel, opereta.
  • Syntéza vokální a instrumentální hudby v 19. století: romantická píseň, vokální symfonie, kantáta.
  • Protiklad liturgické a neliturgické duchovní hudby v 19. století: mše, oratorium aj.
  • Operní tvorba 20. století – různý přístup z hlediska stylového: pozdní romantismus, impresionismus, expresionismus, neoklasicismus, ultraavantgarda, socialistický realismus, postmoderna, minimalismus, redukcionismus atd.
  • Nové formy hudebního divadla: muzikál aj.
  • Proměny duchovní hudby ve 20. století: mše, oratorium, pašije.
  • Různé přístupy k formě a poetice vokální symfonie a kantáty.
  • Sólová píseň s instrumentálním doprovodem: rozmanitost literárních předloh.
Literature
    recommended literature
  • Lexikony:
  • Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel – Basel 1999
  • ULRICH, Michels. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
  • The New Grove Dictionnary of Musik and Musicians. London 2001.
  • Brockhaus-Riemann Musiklexikon. Wiesbaden – Mainz 1978-1979
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby. VI., Hudba 20. století (1). Praha, Ikar, 2007. ISBN 80-249-0808-5.
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby. VI., Hudba 20. století (2). Praha, Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.
  • NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby. Ostrava: Montanex, 2013. ISBN 978-80-7225-393-7.
  • SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
  • NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, 1993. ISBN 80-85300-26-5.
  • VYSLOUŽIL, Jiří. Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981.
  • EINSTEIN, Alfred. Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989.
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba dvacátého století. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-85429-71-3.
  • KRAUSE, Ernst. Richard Strauss. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.
  • LOCKWOOD, Lewis. Beethoven: hudba a život. Praha: BB art, 2005. ISBN 80-7341-409-0. PEČMAN, Rudolf. Jevištní dílo Ludwiga van Beethovena. Brno: Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2223-X.
  • WAGNER, Richard. Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-483-2.
  • STUCKENSCHMIDT, Hans Heinz. Arnold Schönberg. Praha: Supraphon, 1971. NAVRÁTIL, Miloš. Béla Bartók: život a dílo. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-137-6.
  • HOLZKNECHT, Václav. Franz Schubert. Praha: Supraphon, 1972.
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška – SCHNIERER, Miloš – ZOUHAROVÁ, Věra. Dějiny hudby. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7040-131-1.
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby. V., Hudba 19. století. Praha: Ikar, 2011. ISBN 978-80-249-1700-9.
  • NAVRÁTIL, Miloš. Olivier Messiaen – osobnost nové hudby: (medailon k 100. výročí narození). Ostrava: Montanex, 2008. ISBN 978-80-7225-279-4.
  • WAGNER, Richard. Wagner o hudbě a umění: výběr statí. Praha: SNKLHU, 1959.
  • KYAS, Vojtěch. Franz Schubert: mýty a nové pohledy. Brno: Moravské zemské muzeum, 2014. ISBN 978-80-7028-446-9.
  • SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. století. 5Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-069-2.
  • LA GRANGE, Henry-Louis de. Gustav Mahler. Praha: Argo, 2018. ISBN 978-80-257-2459-0.
  • BLAUKOPF, Kurt. Gustav Mahler: současník budoucnosti. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-31-5.
  • LÉBL, Vladimír. Cesty moderní opery. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1961.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška doprovázená audiálními a obrazovými ukázkami (zejména paritury příslušných skladeb). Závěrečná diskuse o probíraném tématu.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška z učiva zimního a letního semestru. Podkladem pro zkoušku jsou témata uvedená v osnově předmětu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0148l