HF0146z Divadelní a experimentální dramaturgie I

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper III (H60304l)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery ve 20. stol. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s dalšími formami hudebního divadla (operetou muzikálem, kabaretem) a jejich kořeny v komické opeře a singspielu. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje světové i české opery 20. stol., přiblíží stěžejní osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- vyjmenuje důležité tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- popíše dynamické změny v provozovací praxi v průběhu 20. stol. a dokáže navrhnout osobitá koncepční řešení vybraných děl ve vztahu k současnému divadlu
- vysvětlí historické souvislosti vývoje komické opery, operety a muzikálu v různých zemích a kulturních podmínkách, přiblíží osobnosti důležitých autorů a jejich vliv
- objasní základní pojmy hudebního divadla a charakterizuje hlavní vývojové linie, jednotlivé typy a žánry, formální a výrazové prvky.
- zajímavě a výstižně se slovně vyjádří děj, charakteristiky postav a tematické souvislosti díla
- dramaturgicky spolupracuje dle zadání na inscenaci svého kolegy z nižšího ročníku v Komorní opeře (jaro) koncepční spolupráce, doprovodné texty, sledování a reflexe zkoušek atd.
Syllabus (in Czech)
  • Hudební divadlo 20. stol.
    (formy, hlavní znaky, inscenační praxe a přístupy, osobnosti a díla, rozbor konkrétních příkladů)

    Opera v minulém století
  • Hlavní směry a významní tvůrci 20. stol.
  • Operní divadlo v moderní společnosti.

    Hudební divadlo jako lidová zábava i umění
  • Od intermezza ke klasickému muzikálu (opera comique, singspiel, opereta, Savoy opera, kabaret, vaudeville, Osvobozené divadlo, muzikál jako experiment)

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Becket: Čekání na Godota
  • Albee: libovolný titul
  • Williams: libovolný titul
  • Dürrenmaatt: libovolný titul
  • Weiss: Marat/Sade
  • Brecht: Matka kuráž a její děti, Vzestup a pád města Mahagony
  • Čapek: Krakatit, Bílá nemoc, Matka
  • Těsnohlídek: Liška Bystrouška
  • Nezval: Manon Lescaut

    Klavírní výtahy, nahrávky, videozáznamy:
  • Poulenc: Dialogy karmelitek, Lidský hlas
  • Prokofjev: Ohnivý anděl
  • Hindemith: Cardillac, Malíř Mathis
  • Křenek: Johny vyhrává
  • Offenbach: Orfeus v podsvětí
  • Strauss: Netopýr
  • Gilbert Sullivan: Mikado
  • Lloyd Webber: Chicago
  • Bernstein: West Side Story, Candide
  • Sondheim: Sunday in the Park with George
Literature
    required literature
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    recommended literature
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • Bártová M.: Kořeny muzikálu, Theatralia 2004, Q7. info
  • Bártová, M.: Gilbert & Sullivan: Přímí předchůdci muzikálu 20. století, Disk 17, září 2006. info
  • Bártová M.: Opereta versus muzikál, Theatralia 2005, Q8. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci. In Theatralia et cinematographica I. Brno: UJEP 1970, s. 11 - 43. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/120393/SpisyFF_154-1970-1_3.pdf?sequence=1
  • Osolsobě, I. : Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Teorie jedné komunikační formy. Supraphon, Praha 1974. info
  • Lébl V.: Cesty moderní opery, Státní hudební nakladatelství, Praha 1961. info
  • Grotowski, Jerzy. Divadlo a rituál: Texty 1965 - 1969. Bratislava, Kalligram, 1999, 208 str., ISBN 80-7149-276-0. info
  • Artaud, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha 1994. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • HANÁČKOVÁ, Andrea. Světové divadlo druhé poloviny 20. století. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3640-1. Dostupné z: https://www.filmadivadlo.cz/coergahdfgf/uploads/2015/01/Hanackova-Svetove-divadlo-druhe-polo.20.stoleti.pdf
    not specified
  • REGLER-BELLINGER, Brigitte, Hans WINKING a Wolfgang SCHENCK. Opera: velká encyklopedie. Z něm. orig. Knaurs großer Opernführer (München 1983) přeložili J. LUDVOVÁ, V. MAIDL, E. DRLÍKOVÁ a M. HARTL. Praha: Mladá fronta, 1996, 630 s. ISBN 80-204-0541-0.
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
  • Lexikony - New Grove Dictionnary, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon, Warrack-West: Oxfordský slovník opery. Praha 1998, Seeger: Opernlexikon. Československý hudební slovník osob a institucí, Praha 1964. info
  • www.artslexikon.cz
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná přípravná a tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF0146z