HF:HF0124z Performing Theory II - Course Information
HF0124z Performing Theory II
Faculty of MusicWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (lecturer)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 11:50–13:25 113
- Prerequisites (in Czech)
- Uspěšné absolvování prvního ročníku.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Orchestral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Choral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Opera directing (programme HF, Opdir:M5)
- Vocal studies (programme HF, Opdir:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu Teorie interpretace II je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě druhé poloviny 18. století, v období klasicismu. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých hudebních tvarů a formových struktur. Objasnit problematiku všeobecně platných stavebních a formových principů v hudbě, jako i definovat jednotlivé složky a elementy v hudební struktuře. Obzvláště důležitou snahou je přiblížit vybrané hudební tvary a druhy využívající sonátový princip.
- Learning outcomes (in Czech)
- - identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě klasicismu
- charakterizovat základní formotvorné principy a kompoziční normy hudební formy
- definovat písňový, variační a sonátový princip
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v tonálně - funkční harmonii klasicismu - Syllabus (in Czech)
- 1. Hudební forma a její hierarchické zákonitosti
- -Stavební principy a jejich formotvorná funkce
- -Princip podobnosti a kontrastu; princip symetrie a asymetrie;
- -Princip proporcionality; princip všeobecného a jedinečného;
- -Princip fluktuace, psychologické a pohybové principy
- 2. Základní parametry (elementy) v hudbě
- -Melos, rytmus, metrum, faktura, dynamika, harmonie, artikulace, zvukovost, kolorit a jejich vliv na hudební formu (formotvorná funkce)
- 3. Téma, tematismus, motiv a motivická práce
- - Tematismus, hudební materiál hlavní a pomocný, tektonická struktura v hudbě
- - Motiv, téma, tematická a motivická práce – princip navazování a rozvíjení
- - Druhy motivicko-tematické práce
- 4. Variace, Variační princip
- - Variační princip; venkovní a vnitřní variace, ornamentální a charakteristické;
- - Průběh a zakončení variační formy; zákonitosti variační formy
- - Kontrapunktické variace – ciaccona, passacaglia, le ground
- 5. Písňovost jako princip
- - Vývoj písňového principu v dějinách evropské hudby – stručný náčrt
- - Písňovost versus sonátovost jako základní vztah hudby 19. stol.
- - Proporcionalita a hierarchie v písňovém principu, základní tonální vztahy a schémata
- 6. Malé písňové formy
- - Symetrie a proporcionalita v malých písňových formách
- - Jednota a kontrast
- - Rozdělení malých písňových forem, modifikované tvary a jejich historické souvislosti
- 7. Velké písňové formy
- -Tektonické vztahy ve velkých písňových formách
- -Da capo formy (složené), plynulé písňové formy
- -Využití v praxi a analýzy vybraných děl z 18. stol.
- 8. Sonátový princip
- - Zrod sonátového principu, historické podmínky
- - Sonátová forma –expozice, rozvedení, repríza
- - expoziční a evoluční hudba
- 9. Statická a dynamická povaha hudební formy
- Shrnutí tektonických vztahů v uměleckém díle
- Hlavní fáze dynamického a statického průběhu formy
- Volná výstavba hudební formy
- Periodický a evoluční princip – definice a rozdílnost
- Literature
- Janeček, Karel, Hudební formy, SNKLHU, Praha 1955
- Hrušovský, Ivan. Úvod do štúdia teórie harmónie. Bratislava: SPN, 1972.
- Kresánek, J., Tektonika, OPUS Bratislava, 1982
- Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, EDIS Žilina, 2006
- Risinger, Karel, Hierarchie hudebních celku v novodobé europské hudbě. Panton, Praha 1969.
- Hons, M., Hudba zvaná symfonie, Togga Praha, 2005
- Nazaikinskij, Jevgenij V.. Logika hudobnej kompozície. Bratislava: Opus, 1988.
- Janeček, K., Tektonika. Nauka o stavbe skladeb, Editio Supraphon, Praha-Bratislava 1968
- Teaching methods (in Czech)
- Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. seminář Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
- Assessment methods (in Czech)
- 70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce. 1 písemná seminární práce, ústní (písemná) zápočtová zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF0124z