HF0124z Performing Theory II

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (lecturer)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 11:50–13:25 113
Prerequisites (in Czech)
Uspěšné absolvování prvního ročníku.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu Teorie interpretace II je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě druhé poloviny 18. století, v období klasicismu. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých hudebních tvarů a formových struktur. Objasnit problematiku všeobecně platných stavebních a formových principů v hudbě, jako i definovat jednotlivé složky a elementy v hudební struktuře. Obzvláště důležitou snahou je přiblížit vybrané hudební tvary a druhy využívající sonátový princip.
Learning outcomes (in Czech)
- identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě klasicismu
- charakterizovat základní formotvorné principy a kompoziční normy hudební formy
- definovat písňový, variační a sonátový princip
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v tonálně - funkční harmonii klasicismu
Syllabus (in Czech)
  • 1. Hudební forma a její hierarchické zákonitosti
  • -Stavební principy a jejich formotvorná funkce
  • -Princip podobnosti a kontrastu; princip symetrie a asymetrie;
  • -Princip proporcionality; princip všeobecného a jedinečného;
  • -Princip fluktuace, psychologické a pohybové principy
  • 2. Základní parametry (elementy) v hudbě
  • -Melos, rytmus, metrum, faktura, dynamika, harmonie, artikulace, zvukovost, kolorit a jejich vliv na hudební formu (formotvorná funkce)
  • 3. Téma, tematismus, motiv a motivická práce
  • - Tematismus, hudební materiál hlavní a pomocný, tektonická struktura v hudbě
  • - Motiv, téma, tematická a motivická práce – princip navazování a rozvíjení
  • - Druhy motivicko-tematické práce
  • 4. Variace, Variační princip
  • - Variační princip; venkovní a vnitřní variace, ornamentální a charakteristické;
  • - Průběh a zakončení variační formy; zákonitosti variační formy
  • - Kontrapunktické variace – ciaccona, passacaglia, le ground
  • 5. Písňovost jako princip
  • - Vývoj písňového principu v dějinách evropské hudby – stručný náčrt
  • - Písňovost versus sonátovost jako základní vztah hudby 19. stol.
  • - Proporcionalita a hierarchie v písňovém principu, základní tonální vztahy a schémata
  • 6. Malé písňové formy
  • - Symetrie a proporcionalita v malých písňových formách
  • - Jednota a kontrast
  • - Rozdělení malých písňových forem, modifikované tvary a jejich historické souvislosti
  • 7. Velké písňové formy
  • -Tektonické vztahy ve velkých písňových formách
  • -Da capo formy (složené), plynulé písňové formy
  • -Využití v praxi a analýzy vybraných děl z 18. stol.
  • 8. Sonátový princip
  • - Zrod sonátového principu, historické podmínky
  • - Sonátová forma –expozice, rozvedení, repríza
  • - expoziční a evoluční hudba
  • 9. Statická a dynamická povaha hudební formy
  • Shrnutí tektonických vztahů v uměleckém díle
  • Hlavní fáze dynamického a statického průběhu formy
  • Volná výstavba hudební formy
  • Periodický a evoluční princip – definice a rozdílnost
Literature
  • Janeček, Karel, Hudební formy, SNKLHU, Praha 1955
  • Hrušovský, Ivan. Úvod do štúdia teórie harmónie. Bratislava: SPN, 1972.
  • Kresánek, J., Tektonika, OPUS Bratislava, 1982
  • Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, EDIS Žilina, 2006
  • Risinger, Karel, Hierarchie hudebních celku v novodobé europské hudbě. Panton, Praha 1969.
  • Hons, M., Hudba zvaná symfonie, Togga Praha, 2005
  • Nazaikinskij, Jevgenij V.. Logika hudobnej kompozície. Bratislava: Opus, 1988.
  • Janeček, K., Tektonika. Nauka o stavbe skladeb, Editio Supraphon, Praha-Bratislava 1968
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. seminář Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce. 1 písemná seminární práce, ústní (písemná) zápočtová zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF0124z