HF0116z Composition and Instrumentation Theory I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
úspěšně vykonaná přijímací zkouška
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je orientace v hudbě první poloviny 20. století z hlediska kompoziční techniky, estetického přístupu a instrumentačních postupů. V instrumentaci zaměřeno na dechové a bicí nástroje.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
-rozpoznat a analyzovat prvky kompozičních technik 1. poloviny 20.století;
-zaujmout poučené interpretační stanovisko k hudbě tohoto období
-rozumět speciálním požadavkům partitur a hudebnímu zápisu kompozičních a instrumentačních inovací
-bezpečně se orientovat v možnostech dechových a bicích orchestrálních nástrojů a v jejich organologických a akustických souvislostech
Syllabus (in Czech)
  • - změna kompozičního paradigmatu na počátku 20. století, různost přístupů, předchůdci;
  • - volná atonalita, její kompoziční pravidal a vyznění;
  • - systematická atonalita, dodekafonie 2. vídeňské školy, její vývoj, pravidla. Další způsoby kompozice s 12.tóny. Punktualismus;
  • - neofolklorismus a jeho různorodé podoby a prvky;
  • - futurismus, inovace v témbru, bicí nástroje, clustery a první eletronické hud nástroje;
  • - mikrotonalita, čtvrttóny až dvanáctinotóny, čisté ladění, principy a zápis;
  • - neoklasicismus - estetický přístup, kompoziční postupy a principy;
  • - O. Messiaen, B. Bartók, P. Hindemith a další individuální kompoziční metody;
  • - ověření a prohloubení znalostí o dispozicích dřevěných dechových nástrojů, organologické a akustické souvislosti;
  • - ověření a prohloubení znalostí o dispozicích žesťových dechových nástrojů, organologické a akustické souvislosti;
  • - individualizace a míchání zvukových barev;
  • - orchestrální i neorchestrální bicí nástroje, možnosti a uplatnění v hudbě 20. století, možnosti a typy zápisu;
Literature
  • Beck, John: Encyclopedia of Percussion - Garland Publishing N. Y., 1995. info
  • Blades, James: Percussion Instruments and their History - London: Faber and Faber, 1975. info
  • Hladík, Petr: Notace a interpretace hudby pro bicí nástroje ve 20. století - diplomová práce, JAMU Brno. info
  • Hradecký, E. : Paul Hindemith, Supraphon, Praha 1974. info
  • Kotek, M. : Bicí nástroje - Panton Praha 1983. info
  • Messiaen, Olivier: The technique of my musical language, Leduc, Paris 1956. info
  • Opršál, Martin: Bicí nástroje v artificiální hudbě 20. Století (diplomová práce, JAMU Brno). info
  • Rimskij - Korsakov, Ny.: Instrumentace, Gomuz, Moskva 1959. info
  • SCHÖNBERG, Arnold: Styl a idea. Arbor vitae, Praha 2004. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. 2., rozš. a opr. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965. Hudební rozpravy.
  • EMMERT, František. Emmert,František:Poznámky k instrumentaci, I/2001/ (The notes to instrumentation). In Emmert,František:Poznámky k instrumentaci, I/2001/. JAMU Brno: JAMU Brno, 2001, 230 pp. JAMU Brno 2001. ISBN 80-85429-54-3. info
  • EMMERT, František. Poznámky k instrumentaci (The Notes to Instrumentation). In Poznámky k instrumentaci. Brno: JAMU Brno, 1999, 85 pp. I. ISBN 80-85429-43-8. info
Teaching methods (in Czech)
-řízená rozprava
-barevné průhledy partitur, analytické studium komorních a orchestrálních partitur a nahrávek -rozbor skladby z hlediska kompozičních metod a instrumentace -práce s odbornou literaturou
Assessment methods (in Czech)
1. rozbor vybrané skladby 1.poloviny 20.stolení. Nalezení kompozičních principů a instrumentačních postupů a hierarchií.
2. stručná kompoziční studie s použitím probíraných kompozičních technik. Její instrumentace do vybraného obsazení dechových a bicích nástrojů.

Zápočet
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF0116z