HF:HF0085l Leadership of a Training Choir - Course Information
HF0085l Leadership of a Training Choir V
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Orchestral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Choral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Opera directing (programme HF, Opdir:M5)
- Vocal studies (programme HF, Opdir:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu Vedení cvičného sboru je umožnit sbormistrům studium repertoáru se stabilním vokálním tělesem, osvojení si rozvržení práce do jednotlivých zkoušek, odhad tempa zkoušení, práci s jednotlivými hlasy, výběr zpěváků na konkurzu, řešení nečekaných hudebních, organizačních a konfliktních situací, poučení se z chyb ostatních a podobně. Obsazení sboru do 24 zpěváků umožňuje nácvik a prezentaci sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch.
- Learning outcomes (in Czech)
- Výstupem je získání sbormistrovských schopností a dovedností při pravidelné práci se sborem, zefektivnění práce s kolektivem, zvolení nejvhodnější metody nácviku a vhodného typu rozezpívání s ohledem na různé kvality a schopnosti jednotlivých zpěváků.
- Syllabus (in Czech)
- Studium nové skladby s ohledem na obtížnost, obsazení a schopnosti zpěváků. Sbormistr má možnost vyzkoušet si různé způsoby řešení praktických problémů, spojených se studiem. Sbormistr získává zkušenosti především v následujících oblastech:
- - nácvik sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch
- - transformace vlastní hudební představy do znějícího zvuku
- -srozumitelnost dirigentského gesta
- - psychologie práce se sborem
- - komunikace s členy sboru
- - plánování obsahu a průběhu zkoušky
- - vedení zkoušky a kalkulace s časem v jejím průběhu
- - způsob jednání v zátěžové situaci, zvládání stresu.
- Předmět plní funkci "laboratoře", kde si může student sbormistrovství ověřit získané znalosti a hledat co nejefektivnější způsob nácviku sborových skladeb. Závěrečným výstupem je vystoupení sboru na samostatném koncertě na konci semestru.
- Pro aktuální semestr bude ve spolupráci s pedagogem vybrán repertoár s ohledem na schopnosti sbormistra i zpěváků. Repertoár: Cyklus filmových písní zahraničního autora doprovázený instrumentálním doprovodem a sólem.
- Literature
- recommended literature
- MARHEVSKÁ, Věra. Pohyb a možnosti jeho využití pro sborové rozezpívání. Teoretické reflexe hudební výchovy, 2018, roč. 14, č. 1. ISSN1803-1331.
- STUPŇOVÁ, Petra. Metodika práce s pěveckým sborem pro učitele hudební výchovy jako začínajícího sbormistra. Bakalářská práce. PdF MU Brno 2010
- Teaching methods (in Czech)
- individuální práce se sborem a ve sboru pod vedením pedagoga hlavního předmětu
- Assessment methods (in Czech)
- Kl. zápočet. K jeho získání je potřeba nejméně 70% účast a v případě neúčasti omluva předem. V případě menší docházky než 70% není možné získat zápočet jinou formou, například seminární prací. Tento předmět je praktickou výukou. Při docházce menší než 70% nebo neomluvené neúčasti nebude zápočet udělen a student musí předmět opakovat.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0085l