HF0033l Zpěv IV

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/2/8. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Natalia Achaladze (lecturer)
Mgr. szt. MVDr. Martina Macko (lecturer)
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Zdeněk Plech (lecturer)
MgA. Ivana Zbránková, DiS. (lecturer)
doc. Mgr.art. Helena Kaupová (seminar tutor)
doc. MgA. Zdeněk Šmukař (seminar tutor)
Tatiana Teslya (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. MgA. Zdeněk Šmukař
Vocal Studies Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Vocal Studies Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Absolvování zimního semestru daného předmětu. Tvořivost, vytrvalost, touha po sebezdokonalování.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Příprava koncertního vystoupení v rozsahu 30 min. Nejméně 2 vystoupení v interpretačním semináři. Nastudování operní role v Komorní opeře HF JAMU dle dramaturgického plánu. Příprava na pěvecké soutěže, předzpívání, workshopy a kurzy doma i v zahraničí. Spolupráce s profesionálními orchestry a divadly.
Learning outcomes (in Czech)
Realizace vokálního koncertu v délce min. 30. min., přičemž student program zazpívá vcelku. Ztvárnění závažnější role v Komorní opeře HF JAMU dle dramaturgického plánu. Student má připravený program pro různá předzpívání, soutěže a masterclass.
Syllabus (in Czech)
  • - technické zkvalitňování pohyblivosti hlasu, dbát stále na inervaci hlasového orgánu a dle typu hlasu volit příslušnou pěveckou literaturu (J.S. Bach, G.F. Händel, A. Vivaldi atd.) a další autory světového a českého baroka
  • - kontrola a fixování přirozených zákonitostí stavby hlasového orgánu a jeho funkce
  • - zdokonalování technických možností hlasového aparátu
  • - ornamentika jako základ pro interpretaci skladeb 17. a 18. století
  • - při interpretaci vycházet a respektovat stavební, výrazové, hudební a jazykové principy daného stylového období v praxi
  • - nastudovat min. 1 písňový cyklus resp. výběr z cyklu nebo z písní jednoho autora
  • - příprava min. 2-3 operních, oratorních nebo kantátových árií technicky i výrazově náročnějších
  • - komplexní rozvoj a všeobecný přehled v pěvecké literatuře, na základě kterého je student schopen sám zvolit vhodný repertoár, který po konzultaci s pedagogem nastuduje
  • - rozvoj a kultivace pěvecké osobnosti studenta v interpretační problematice
Literature
    recommended literature
  • Bělský, V.: Hudba baroka. Provozovací praxe hudby 17. a 18. století (Brno 1995). info
  • Beyschlag, A. : Die Ornamentik der Musik. Leipzig 1953. info
  • Jiří Bar: Pravý tón a pravé pěvecké umění, Supraphon, Praha 1976 (1. část). info
  • Jiří Bar: Pravý tón a pravé pěvecké umění (2. část), Supraphon, Praha 1976. info
  • LINHARTOVÁ, Vlasta. Kapitoly z dějin umělé písně. Brno : JAMU , 1991. info
  • Barknowitzová, Susanne. Dýchání jako živoucí dění. Dechová terapie v praxi. Integrál Brno 2014, ISBN 978-80-87176-40-5
  • Melani, Mario. Parliamo un po´di canto. Edizione SMIT- Osimo 1996
  • Barová, Anna. Proč zpíváme? JAMU Brno 2011, ISBN: 978-80-86928-99-9
Teaching methods (in Czech)
Individuální výuka - cvičení, práce s cizojazyčným textem, diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, metody dovednostně praktické, sebereflexe.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet (komisionální), minimálně 70% účast v hodinách hlavního oboru, nastudování požadovaného repertoáru, aktivní přístup ke studiu, rozvoj dosavadních pěveckých schopností a dovedností
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0033l