HF0013z Composition of Historical Music I

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 13:30–14:15 011, Thu 16:00–16:45 011
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné přijetí do magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání patřičných dovedností v kompozičních stylech, strategiích i technikách historické evropské hudby od jejích počátků až po etapu vrcholného klasicismu.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• aplikovat při tvorbě kompoziční formy a techniky jednohlasé i vícehlasé středověké a renesanční hudby,
• vytvořit úryvky barokní hudby a využít barokních kontrapunktických forem,
• zkomponovat hudbu v duchu klasicismu, jeho typických rysů a tektonického uspořádání.
Syllabus (in Czech)
  • Kompoziční formy a techniky středověké hudby a renesanční hudby (jednohlas, vícehlas, druhy modálního kontrapunktu, středověká homofonie - conductus a i.).
  • Kompoziční formy a techniky baroka (monodie, generálbas, rétorické figury, druhy tonálního kontrapunktu a barokní kontrapunktické formy – invence, fuga, taneční formy baroka a i.).
  • Kompoziční formy a techniky klasicizmu a 19. století (motiv, fráze, téma, periodicita, motivická práce, výstavba hudební formy, sonáta, menuet, dvou a třídílná písňová forma, rondo, variace a i.).
  • Výuka probíhá formou výkladu, poslechem nahrávek, čtením a přehráváním partitur a jejích analýzou, vytvářením výtahů z partitur apod.; posluchač v průběhu semestru vypracuje alespoň osm drobných kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
Literature
  • Partitury historické hudby od středověku po současnost.
  • JANEČEK, Karel: Tektonika. Praha, l968.
  • JANEČEK, Karel: Melodika. Praha: SNKLHU, l956.
  • KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Praha: PANTON, 1976.
  • JEPPESEN, Knud: Kontrapunkt. Leipzig: Breitkopf und Härtel, l978.
  • HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Praha: SHV, l965.
  • RACEK, Jan: Slohové problémy italské monodie. Praha, Brno: Edice Melantrich – Pazdírek, 1938.
  • RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: PANTON, 1969.
  • TARUSKIN, Richard. Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538482-6.
  • KOUBA, Jan: ABC hudebních slohů, Praha: SUPRAPHON, 1988.
  • JANEČEK, Karel: Harmonie rozborem. Praha: Supraphon, l982.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné vypracování alespoň osmi kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF0013z