HF0013l Composition of Historical Music I

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/2.5. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu HF0013z.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je orientace v kompozičních stylech a technikách hudby evropské historické hudby od konce 19. do začátku 20. století včetně seznámení se s hudebními systémy mimoevropských kultur (indická, persko-arabská, čínská, židovská, řecká aj.).
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• napodobit hudbu vrcholného romantismu pro stránce harmonické, instrumentační i tektonické,
• využít principy rozvolněné harmonie a atonality přelomu 19. a 20. století,
• zkomponovat hudební úryvky v duchu hudby indické, čínské atd.
Syllabus (in Czech)
  • Hudba vrcholného romantismu, její harmonický průběh a formy.
  • Podoby harmonie a kontrapunktu na přelomu 19. a 20. století.
  • Hudební soustavy a kompoziční tradice významných mimoevropských kultur (klasická hudba indická, čínská, židovská, řecká, persko-arabská a další).
  • Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur a jejích analýzou jakož i zadáváním samostatných analytických i kompozičních úkolů. Posluchač se seznamuje se skladbami a jejich strukturou poslechem, hrou na klavír, vypracováním výtahů z partitur nebo z odborné literatury; vypracovává v průběhu semestru alespoň osm drobných kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
Literature
  • RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: PANTON, 1969.
  • SCHÖNBERG, Arnold. Fundamentals of Musical Composition. London: Faber and Faber Ltd., 1967. ISBN 0-571-09276-4.
  • FALTUS, Leoš - ŠTĚDROŇ, Miloš: Formování hudby. Brno: JAMU, 2003. ISBN 80-85429-84-5.
  • KOHOUTEK, Ctirad: Novodobé skladebné směry. Praha: SHV, 1965.
  • NAZAJKINSKIJ, Jevgenij. V.: Logika hudobnej kompozície. Bratislava: OPUS, 1988.
  • VELETA, Miloslav: Kapitoly o hudbě Orientu. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 1980.
  • Partitury historické hudby od středověku po současnost
  • BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. Žilina: EDIS-Vydavateľstvo ŽU, 2006. ISBN 80-8070-522-4.
  • TARUSKIN, Richard. Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538482-6.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za průběžné vypracování alespoň osmi kompozičních studií a ústní případně písemné přezkoušení získaných znalostí a dovedností.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0013l