HF0011l Multichannel Sound Reproduction

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/2.5. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu HF0011z Vícekanálová reprodukce zvuku.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Během letního semestru dojde k prohlubování získaných dovedností, získaných v předmětu HF0011z Vícekanálová reprodukce zvuku. Studenti budou seznámeni s pokročilejšími systémy a naučí se vytvářet vlastní řešení distribuce signálu pro více reproduktorů, představena budou dále témata komerčních i experimentálních formátů prostorového audia, prostorového zvuku v rámci sound-artu a kompozice, využívání dostupných freeware řešení (IEM ambisonic) v rámci DAW, práce s prostorovým zvukem v rámci Max/MSP. Výuka probíhá v podobě teoretických přednášek, představujících technologické principy, estetické a umělecké koncepce a historické souvislosti, a pomocí praktických cvičení ve zvukovém studiu.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• komponovat vícekanálové akusmatické kompozice pomocí pokročilejších nástrojů,
• navrhnout pokročilé řešení pro prezentaci vlastní vícekanálové skladby,
• uvažovat o prostoru jako čtvrté kompoziční složce (výška tónu, rytmus, témbr + prostor),
• orientovat se v historii vývoje multikanálové reprodukce.
Syllabus (in Czech)
  • Současnost využívání prostoru v rámci skladby a sound-artu: Wouter Snoei, Garth Paine, Cube, 4D sound, Ji Young Kang, Bjarni Gunnarsson, Michal Rataj, Raviv Gunchrow, Leigh Landy, Horacio Vaggione, Jonty Harrison, Erik Nystrom ad.
  • Formáty a systémy, využíváné v elektroakustické prostorové kompozici: ambisonic, wave field synthesis, binaural HRTF, WFSCollider, Beast, Pentacle, 4D sound, CUBE, IRCAM systems, GRMtools, individuální řešení v max/msp/supercollider, DIY řešení, mobil networking atd.
  • Pohled do budoucnosti: standardizace koncertního formátu akusmatické hudby (8-kanálů)? , virtuální realita – nový koncertní sál pro prostorovou hudbu?
  • Pokročilá studiová práce ve studiu: mixáž, processing, mastering ve více kanálech.
  • Tvorba vlastní vícekanálové kompozice. Poslech, analýza, diskuze.
Literature
  • SMALLEY, Denis. Space-form and the acoustic image [online]. [cit. 13. 10. 2018]. Dostupné z: https://www2.ak.tu-berlin.de/~gastprof/schumacher/Smalley%20Space-Form.pdf
  • AUSTIN, Larry, SMALLEY, Denis. Sound Diffusion in Composition and Performance: An Interview with Denis Smalley. In: Computer Music Journal, Vol. 24, No. 2 (Summer, 2000), pp. 10-21. Cambride, MA: The MIT Press, 2000.
  • HARRISON, Jonty. Diffusion: Theories and Practices, with Particular Reference to the BEAST System. In: eContact 2.4 [online]. 1999 [cit. 12. 10. 2018]. Dostupné z: https://econtact.ca/2_4/Beast.htm
  • LICHT, Alan. Sound Art: Origins, Development and Ambiguities. In: Organised Sound, Volume 14, Issue 1, April 2009, pp. 3-10.
  • MACEDO, Frederico. Space as Reference: Representations of Space in Electroacoustic Music In: The Journal of Music and Meaning [online]. Vol. 12, 2013/2014 [cit. 13. 10. 2018]. Dostupné z: http://www.musicandmeaning.net/articles/JMM12/MacedoJMM12.pdf
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou docházku, aktivitu ve výuce, vytvoření vlastní kompozice a ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0011l