HF0002z Algorithmic Composition I

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 11:50–13:25 113
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné složení přijímacích zkoušek.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je nejdříve vymezit základní pojmy z oblasti počítačem podporované algoritmické kompozice, jakými jsou algoritmická kompozice, počítačová hudba, generativní kompozice aj. , dále předestřít krátký přehled historie výpočetní techniky a softwaru pro tvorbu počítačových kompozic, představit návrh systemizace tohoto typu aplikací, způsoby využití takto vzniklého hudebního materiálu, a nakonec demonstrovat hlavní skupiny programů konkrétními příklady. V zimním semestru budou podrobněji popsány aplikace, realizující přesně zadaná vstupní data, a programy, využívající principu náhody.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat základní pojmy z oblasti počítačem podporované algoritmické kompozice a kompozice hudby pomocí počítače obecně,
• popsat historii a technické prostředky tohoto druhu hudební tvorby,
• systemizovat programy a programovací jazyky pro tvorbu hudby,
• vymezit způsoby využití takto vzniklého hudebního materiálu,
• charakterizovat některé aplikace a jejich využití z oblasti programů, realizující přesně zadaná vstupní data, a programů,
využívající principu náhody.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení základních pojmů (definice kompozice, vztah hudby a matematiky, algoritmus a algoritmická kompozice).
  • Využití počítačů v hudbě, kompozice hudby pomocí počítače.
  • Počítačem podporovaná algoritmická kompozice (historie, stručný přehled některých kompozičních programů).
  • Návrh systemizace programů pro počítačem podporovanou algoritmickou kompozici.
  • Způsoby využití takto vzniklého hudebního materiálu.
  • Podrobnější přehled vybraných kompozičních programů:
  • programy, realizující přesně zadaná vstupní data,
  • programy, využívající principu náhody (pro tvorbu autonomní soudobé hudby, tvorbu evoluční hudby, generativní hudby, skladeb v určitém stylu tzv. vážné hudby, ve stylu tzv. populární hudby, programy s neobvyklým ovládáním).
Literature
  • VAIL, Mark. The Synthesizer: A Comprehensive Guide to Understanding, Programming. Oxford: Oxford University Press, 2014.
  • DANNENBERG, Roger B. The Canon Score Language. In Computer Music Journal, Vol. 13, No 1 (jaro 1989). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • BERG, Paul: PILE: A Language for Sound Synthesis. In Computer Music Journal, Vol. 3, No. 1 (jaro 1979). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • PRESSING, Jeff. Synthesizer Performance and Real-Time Technique . Oxford: Oxford University Press, 1992.
  • BERGER, Martin. 2003. CComP: Návod a příklad použití. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Fakulta informatiky.
  • ANDERSON, Dave P., KUIVILA, Ron. Formula: a programming language for expressive computer music. In Computer, Vol. 24, No. 7 (červenec 1991). IEEE. ISSN 0018-9162.
  • HILLER, Lejaren; ISAACSON, Leonard. Experimental Music: Composition with an Electronic Computer. Westport: Greenwood Press, 1979. ISBN 0313221588.
  • RŮŽIČKA, Rudolf, GERBRICH, Josef. Hudba vytvořená pomocí počítače (computer music) - algoritmizace, programování, zápis, reprodukce. In Matematika a hudba. Bratislava: Veda, 1997.
  • MATHEWS, Max. The Digital Computer as a Musical Instrument. In Science [online] [cit. 14. 4. 2016]. Dostupné z: http://www.sciencemag.org/content/142/3592/553
  • DLOUHÝ, Dan: Počítačem podporovaná algoritmická kompozice. Brno: Vydavatelství JAMU, 2018. 978-80-7460-141-5.
  • SHIMAZU, Takehito. The History of Electronic and Computer Music in Japan: Significant Composers and Their Works. In Leonardo Music Journal (4). Massachusetts: MIT Press, 1994.
  • ROADS, Curtis. Composing Electronic Music: A New Aesthetic. Oxford University Press, 2015.
  • FORRÓ, Daniel. Počítače a hudba. Praha: Grada, 1994.
  • ABBOTT, Curits. A Software Approach to Interactive Processing of Musical Sound. In Computer Music Journal, Vol. 2, No 1 (červenec 1978). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • WIGGINS, Geraint, A. Computer Models of Musical Creativity: A Review of Computer Models of Musical Creativity by David Cope. In Literary and Linguistic Computing 23 (1), 2007.
  • KAVAN, Jan. Pure Data – platforma pro tvorbu interaktivního díla. Brno: Vydavatelství JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-033-3.
  • DANNENBERG, Roger B. Software Support for Interactive Multimedia Performance. In Proceedings The Arts and Technology 3 [online]. (duben 1991), New London: Connecticut College, 1991 [cit. 23. 8. 2016]. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/down
  • LUDVOVÁ, Jitka. Matematické metody v hudební analýze. Praha: Editio Supraphon, 1975.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za písemné nebo ústní přezkoušení získaných znalostí a vypracovaný úkol, demonstrující teoretickou reflexi některého z popisovaných témat.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF0002z