HF0002l Algorithmic Composition I

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/2.5. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu HF0002z Algoritmická kompozice I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je doplnit informace, předestřené v zimním semestru, tzn. pokračovat v seznamování s dalšími druhy aplikací navržené systemizace, jimiž jsou programy, transformující nejrůznější nehudební informace na hudební data – tzv. převodníky, programovací prostředí, programy pro realizaci témbrálních elektroakustických kompozic a sound designu a programy pro podporu kompozice. Závěrečnou kapitolu tvoří analýza kompozic, vytvořených pomocí některé z uvedených aplikací.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• charakterizovat některé aplikace a jejich využití z oblasti programů pro převod nejrůznějších druhů dat na hudební,
• vymezit základní programovací prostředí a jejich možná využití,
• popsat aplikace pro realizaci témbrálních elektroakustických kompozic a sound designu,
• definovat základní programy pro podporu kompozice v oblasti mikrointervalového ladění, zpracování dalších hudebních parametrů, analýzu hudby apod.,
• dokáže navrhnout využití vybraných programů a programovacích prostředí pro hudební a multimediální tvorbu.
Syllabus (in Czech)
  • Podrobnější přehled vybraných kompozičních programů:
  • programy, transformující nejrůznější nehudební informace na hudební data – tzv. převodníky (transformující číselné řady, fraktály, texty a jiné sekvence znaků na audio nebo MIDI data, sekvence DNA na MIDI data; dále programy, transformující vizuální data na hudbu, obrázky nebo video na audio data, obrázky na MIDI data, programy pro řízení hudebních dat kreslením),
  • programovací prostředí,
  • programy pro realizaci témbrálních elektroakustických kompozic a sound designu (syntetizéry s neobvyklým ovládáním, syntetizéry, umožňující výraznou transformaci vstupního materiálu, „rozřezávače“ audio souborů, programy, umožňující výraznou transformaci vstupního materiálu, pohybující se na pomezí syntetizérů a efektových procesorů, programy, umožňující výraznou transformaci vstupního materiálu, na bázi efektových procesorů, neobvyklé přehrávače samplů),
  • programy pro podporu kompozice (programy pro tvorbu harmonických sledů, pro hudební analýzu, pro realizaci alternativních ladění, pro řízení amplitudy, pro ovládání hudebního prostoru, pro převod audiosignálu na MIDI data, méně obvyklé MIDI ovladače).
  • Popis využití zvolených programů při tvorbě kompozic.
Literature
  • PAPADOPOULOS, George, WIGGINS, Geraint. AI Methods for Algorithmic Composition: A Survey, a Critical View and Future Prospects. Edinburgh: University of Edinburgh, 1999.
  • ROADS, Curtis. The Computer Music Tutorial. Cambridge: The MIT Press, 1996.
  • KOENING, Gottfried Michael. Aesthetische Praxis/Texte zur Musik [online]. Band 3, 1968-1991, Saarbrücken: PFAU Verlag, 1993 [cit. 19. 9. 2016]. Dostupné z: http://ada.evergreen.edu/~arunc/texts/music/koenig/koenig.pdf
  • MEDEK, Ivo. Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-63-0.
  • KAVAN, Jan. Pure Data – platforma pro tvorbu interaktivního díla. Brno: JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-033-3.
  • PICKOVER, Clifford A. Computers and the Imagination. New York: St. Martin's Press, 1991. ISBN 0-312-06131-5.
  • SPIEGEL, Laurie. A Short History of Intelligent Instruments. In Computer Music Journal [online]. Vol. 11, No 3 (podzim 1978). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. [cit. 20. 8. 2016]. Dostupné z: http://retiary.org/ls/writings/cmj_intelligt_instr_hist
  • HILLER, Lejaren; ISAACSON, Leonard. Experimental Music: Composition with an Electronic Computer. Westport: Greenwood Press, 1979. ISBN 0313221588.
  • FALTUS, Leoš. Hudební sémiotika pro skladatele. Brno: JAMU, 1994. ISBN 80-85429-14-4.
  • ABBOTT, Curtis. The 4CED program. In Computer Music Journal, Vol. 5, No 1 (1981). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • FORRÓ, Daniel. MIDI – komunikace v hudbě. Praha, Grada 1993.
  • WOOLLER, Rene, BROWN, Andrew, R. et al. A framework for comparing algorithmic music systems. In Symposium on Generative Arts Practice (GAP). Sydney: University of Technology Sydney, 2005.
  • BERGER, Martin. 2003. CComP: Návod a příklad použití. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita .
  • PACHET, François. The Continuator: Musical Interaction With Style. In Proceedings of International Computer Music Conference. Gotheborg, ICMA, September 2002.
  • DLOUHÝ, Dan: Počítačem podporovaná algoritmická kompozice. Brno: Vydavatelství JAMU, 2018. 978-80-7460-141-5.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za písemné nebo ústní přezkoušení získaných znalostí a vypracovaný úkol, demonstrující praktické použití některého z popisovaných témat.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0002l