HF:HDH015z Barokní a klasicistní komorní - Informace o předmětu
HDH015z Barokní a klasicistní komorní hra I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 0/2/4. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Anýžová (přednášející)
Mgr. Tereza Samsonová (přednášející)
Michaela Šikulová Ambrosi, MMus, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné přijímací řízení do navazujícího magisterského studia Historické interpretace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Historical Performance (program HF, Hint:N)
- Cíle předmětu
- Předmět Barokní a klasicistní komorní hra umožňuje studentům bližší seznámení s historicky poučenou interpretací hudby starších stylových období v praxi. Student se dostává do těsného kontaktu se stylem hudby barokní a klasicistní skrz velké množství komorní literatury těchto období. Během studia předmětu má student možnost spolupracovat ve variabilních nástrojových obsazeních – nástroje melodické, nástroje tvořící skupinu bassa continua a zpěv. Student během studia porovnává jednotlivé nástroje, jejich možnosti, vzájemné propojení stylu hudby a interpretace, ornamentiky a přednesu. Student by po absolvování předmětu měl dosáhnout takové umělecko-interpretační úrovně, která mu umožní uplatnit své nově nabyté vědomosti nejenom jako hráč v komorních souborech, ale i jako hráč sólový, tzn. že je student během studia veden tak, aby se po absolvování předmětu mohl uplatnit jako flexibilní komorní hráč se samostatnou schopností provozování historicky poučené hry.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: prokazovat dovednosti v interpretaci snadnějších/náročnějších skladeb repertoáru daného předmětu včetně aplikace historických interpretačních principů v rámci tzv. poučené interpretace hudby starších stylových období; respektovat techniku hry danou fyzikálními zákony svého nástroje; aplikovat principy artikulace, frázování, tvoření formy, intonační možnosti, balancování zvuku a dalších důležitých aspektů hudební tvořivosti v souladu s historickými principy interpretace; poznat pestrost obsazení; zvukové, stylové, technické a psychologické aspekty souhry; střídat role ve vedení či následování.
- Osnova
- Zaměření na témata: deklamace a rétorika; frázování včetně hierarchie dob v taktu; gesta; tempo; rytmus a rytmická složka; tvoření ornamentů a melodických ozdob (přírazy, trylky, volná ornamentika, vibrato, messa di voce, glissando, atd.) aj.
- Literatura
- doporučená literatura
- Dolmetsch, A. - Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
- Donington, R. : Baroque Music : style and performance. Londýn 1982. info
- Donington, Robert: The interpretation of Early Music. Faber & Faber, London 1989. info
- F. Neumann: The Use of Baroque Treatises on Musical Performance,. info
- Ferguson, Howard: Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th century, Oxford University Press, London 1979. info
- Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983 Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990 Růžičková, Z.: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985. info
- R. Donington: A Performer's Guide to Baroque Music, London 1973. info
- Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.). info
- Výukové metody
- Cvičení, hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Analýza výsledků činnosti studenta – soustavné sledování výkonu studentů (interpretačního i diskuzního), semestrální koncert.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HDH015z