HF:HDH004z Hlavní obor II - Informace o předmětu
HDH004z Hlavní obor II
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/0/15. 14 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Anýžová (přednášející)
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (přednášející)
BcA. Bc. Kateřina Maňáková, MMus, DiS. (přednášející)
Mgr. Tereza Samsonová (přednášející)
Michaela Šikulová Ambrosi, MMus, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Troupová (přednášející)
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející) - Garance
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- úspěšně absolvovaný druhý semestr
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Historical Performance (program HF, Hint:N)
- Cíle předmětu
- Student má prohloubit vlastní vzhled do otázky stylové interpretace hudby starších období. Studium má podporovat jeho experimentování na základě znalostí historických pramenů, které mu poskytují rámec pro jeho umělecké rozhodování a sdělení. Vývoj studenta by měl být veden tak, aby student mohl přispívat vlastním bádáním a vlastní reflexí k pořád aktuální poptávce po detailní znalosti historických nástrojů a způsobu hry na ně. Studenti mají dosahovat vyšší úrovně uvědomění se smyslu historického kontextu a významu obsahu traktátů a jiných historických zdrojů vlastní interpretační volby. Student by měl získat vědomí o tom, že v rámci historické hudby existují velké stylové rozdíly, které vyžadují různé interpretační řešení. Měl by být schopen rozpoznat, že stejně jako dnes existují různé školy a trendy s různými přístupy. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
- Výstupy z učení
- Na konci studia je student schopen: - prezentovat sám sebe jako interpreta s jasným individuálním přístupem a s velmi vysokou technickou způsobilostí - sestavit a zrealizovat koncertní program, který prokazuje jeho znalosti v rozmanitých bohatstvích ve zdrojích v oblasti volby repertoáru a uměleckého rozhodování - prokazuje výběrem programu a výkonem vědomý vztahu s relevantními prameny, které definují jeho umělecký profil v kontextu současných konvencí v oblasti staré hudby - porozumět pozici hudebníka mezi partiturou a (specializovaným nebo ne-specializovaným) publikem - realisticky odhadnout vlastní možnosti v profesi a pochopit cennost vlastní iniciativy.
- Osnova
- Intonace/ladění ve vztahu ke zvolenému repertoáru a k historickým pramenům
- Rozlišování hráčských technik dle národních stylů
- Artikulace ve vztahu ke stylu zvolené skladby a k rétorickému charakteru kompozice
- Zacházení s časem, agogickou v kontextu skladby
- Užití akcentů a jeho vliv na charakter kompozice
- Kontext vzniku skladby
- Prstoklad a technické parametry hry
- Výběr dalšího stylu relevantního pro daný nástroj či zpěv - v závislosti ke zvolenému recitálovému programu
- Výukové metody
- monologická, dialogická, heuristická, projektová, experimentální forma výuky
- Metody hodnocení
- zápočet na základě společného vyhodnocení činnosti studenta
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HDH004z