H75009l Contemporary music in terms of conducting II

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Pavel Šnajdr, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny. Jsou rozvíjeny dovednosti, získané v předchozím předmětu Soudobá hudba z hlediska dirigování I.

Syllabus (in Czech)
  • Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny. Jsou rozvíjeny dovednosti, získané v předchozím předmětu Soudobá hudba z hlediska dirigování I, např. osvojením problematiky aleatorní hudby, improvizace, prezentace hudby v neobvyklých prostorách, multimediálních přesahů, hudební interpretace jako součásti multimediálního projektu atd. Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.

    ZS:
    - základy kompoziční analýzy v míře nezbytné pro potřeby interpretace,
    - aleatorika - notace, interpretační specifika,
    - improvizace,
    - prezentace v neobvyklých prostorách (s různou akustikou, teplotou a vlhkostí, nutností netradičního rozmístění interpretů),
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (Cage, Feldman, Stockhausen, Boulez, Duttileux, Ferneyhough atd.).
    LS:
    - multimediální přesahy, hudební interpretace jako součást multimediálního projektu (synchronizace s filmem, pohybovou a obrazovou složkou atd.),
    - komunikace s autorem,
    - zásahy a úpravy zápisu,
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (Reich, Adams, Andrijsen, Pärt, Tüür atd.).
Literature
  • Blades, James: Percussion Instruments and their History, London: Faber and Faber, 1975. info
  • Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I, II, JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • Loudová, Ivana - Moderní notace a její interpretace, AMU, Praha, 1998. info
  • Špelda, Antonín: Hudební akustika, SPN, Praha, 1971. info
  • Burghauser, Jaroslav, Špelda, Antonín: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha, 1967. info
  • Delio, Thomas (ed.): The Music of Morton Feldman, Excelsior Music Publishing Company, New York, 1996. info
  • Ferneyhough, Brian: Collected Writings, Harwood Academic Publishers, 1995. info
  • Musik Konzepte (jednotlivé svazky pro probírané autory) Edition Text+Kritik, Gmbh, München, 1981. info
  • Saxer, Marion: Between Categories, Studien zum Komponieren Morton Feldmans von 1951 bis 1977. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H75009l