H70130z Theory of Jazz Improvisation III

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jiří Levíček (lecturer)
Cyrille Alexandre Oswald (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Jiří Levíček
Jazz Interpretation Department – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Jazz Interpretation Department – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 9:20–10:55 322
Prerequisites (in Czech)
EVER( H70130l Theory of Jazz Improvisation III )
Úspěšné absolvování předmětu Teorie jazzové improvizace II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Teorie jazzové improvizace III plynule navazuje na předchozí dva ročníky a dotýká se konceptů improvizace dalších významných osobností druhé poloviny 20. století až do současnosti.
Cílem předmětu je praktická zkušenost s těmito improvizačními koncepty a nabytí schopnosti uplatnit tyto koncepty ve vlastním přístupu k improvizaci.
Hlavními tématy jsou práce s komplexními metry (5/4, 7/4, 11/8), polyrytmus, práce s triolovou subdivizí, posouvání fráze z těžké doby na jiné místo.
Studenti se důkladně seznámi s hudbou Ornetta Colemana formou analýzy jeho kompozic a transkripcí jeho sól. Důraz je kladen na schopnost kompozice vlastních melodií v duchu Colemana.
Dalším studijním okruhem je komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea).
V neposlední řadě se v rámci toho předmětu studenti seznámí s polytonálními systémy skrze studium textury moderních jazzových skladeb.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- obratně se pohybovat v komplexních lichých metrech (5/4, 7/4, 11/8)
- efektivně a muzikálně pracovat s triolovou subdivizí (začínat fráze na jiných místech doby)
- pohybovat se volně v čase bez ohledu na tempo a metrum skladby
- kreativně pracovat s melodii na pomezí tonální a free improvizace (Ornette Coleman, Paul Bley, Miles Davis)
- pracovat s mimotonálními systémy (dvanáctitónový systém)
- komplexně využívat pentatonické stupnice odvozené z harmonie mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea)
- kreativně využít dvanáctitónový systém
Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy:

    Triolové subdivize (12/8 metrum, clave displacing)
  • Práce s komplexním lichým metrem (5/4, 7/4, 11/8)
  • Posouvání swingovaných frází v čase
  • Free improvizace (Ornette Coleman) - kompozice témat a práce s tematickým materiálem
  • Práce s melodií; multitonální přístup
  • Polytempa
Literature
    recommended literature
  • HOENIG, Ari a Johannes WEIDENMUELLER. Metric Modulations: Contracting and Expanding Time Within Form (Volume 2). Pacific, MO, Mel Bay Publications, 2015.
  • HOENIG, Ari a Johannes WEIDEMUELLER. Intro to Polyrhythms. Mel Bay Publications, 2009.
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: dílna
Metoda výuky: Přednáška, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Zápočet na základě soustavného sledování výkonů studentů a závěrečného projektu:
- zkomponované dvě písně postavené na melodii (viz. Ornette Coleman)
- rytmické cvičení
- transkripce sóla
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Teacher's information
http://jirilevicek.com
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H70130z