H60358l Theory of Composition III

Faculty of Music
Summer 2024
Extent and Intensity
2/2/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (lecturer)
MgA. Noemi Savková (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Michal Indrák, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 10:10–11:45 011, Wed 11:50–13:25 011
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámení studentů se specifiky sémiotiky jako vědního oboru a její aplikací na oblast hudebního umění a to především na oblast hudební kompozice. Praktické procvičení metod permutační hudební formy.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu je schopen aplikovat získané poznatky na vlastní dílo a zkomponovat méně rozsáhlou skladu pomocí metody montáže izolovaných prvků.
Syllabus (in Czech)
  • Praktické ověřování vědomostí, tvorba dílčích struktur, jejich spojování při konkrétních zadáních parametrů, vlastní koncepce parametrů.
  • Hudební objekt z hlediska tvarů, vztah mezi strukturou a tvarem, vliv tvaru na jeho individualizaci, typologie hudebních tvarů.
  • Soudobá hudební forma, její přesnost, čistota a úspornost, plasticita časového průběhu, forma jako sled informací, jako selektovaná zkratka s momentem mnohoznačnosti či unikavosti, součinnost tvarových aspektů s hlediskem nerovnoměrného rozptylu informace, hierarchizace objektů.
  • Principy permutační formy, návrh základních schémat: monolitní forma, reprizovaná forma, procesuální forma, forma s refrénem, kombinace předchozích, projektování formy.
  • Východiska tvorby v jednohlasu.
  • Aplikace pouček na notovém materiálu vytvořeném v zimním semestru s aplikací vlastního výběru a současně osobních modifikací.
  • Projektování schémat formy v závislosti na tvaru objektu, typu permutační formy a časových proporcí.
  • Shrnutí dosavadního studia teorie kompozice ke státní zkoušce.
  • Skladatelský odkaz a teoretické dílo Leoše Janáčka.
Literature
  • Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
  • Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
  • Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
  • Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
  • Volek, Emil: Znak - funkce - hodnota : estetika a sémiotika umění Jana Mukařovského v proudech současného myšlení : zápisky z podzemí postmoderny (Praha, 2004). info
  • Jiránek, J.: Hudební sémantika a sémiotika, Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1996. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Plnění praktických úkolů, analýzy hudebních kompozic, vlastní kompozice uměleckého díla.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška. Úspěšné vykonání zkoušky předpokládá rozbor vlastní kompozice a využitím metody montáže izolovaných prvků.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2024/H60358l