H60356z Theory of Composition II

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (lecturer)
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr.art. Matej Sloboda (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 18:30–20:05 324, Tue 10:10–11:45 004, Tue 11:50–13:25 004
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H60354l Teorie kompozice I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit posluchače s kompozičním procesem a jeho atributy ve vztahu k tvorbě díla a přenosu informace od skladatele přes interpreta na posluchače, dále s možností využití mimohudební roviny a její projekce do hudebních parametrů a struktury skladby.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat svůj kompoziční proces,
• pracovat s mimohudebními podněty,
• odhalovat výstavbové principy v dílech jiných autorů a instalovat je do svých kompozic,
• pracovat s atributem vztahu na nejrůznějších úrovních díla v souvislosti s odstředivými a dostředivými silami,
• aplikovat obecné kompoziční principy pro výstavbu řádu díla ve své vlastní tvorbě a odhalovat je v dílech jiných skladatelů.
Syllabus (in Czech)
  • Pohled na skladbu a její atributy v procesu vzniku.
  • Kompoziční proces a jeho hierarchizace, přístupy ke komponování hudby, historické souvislosti.
  • Skladatel - interpret - posluchač.
  • Řád hudební kompozice, prvky díla a obecné kompoziční principy jeho výstavby (restrikce/selekce, hierarchizace prvků, princip vztahu, koexistence a návaznosti, multivariace/scelování, oscilace/kontrapozice, latence, procesuality, náhodnosti.
  • Rozbory, zvukové i notové ukázky.
  • Řízená rozprava, krátká kompoziční cvičení v jednotlivých technikách.
Literature
  • Musik Konzepte (svazky pro probírané autory), Edition Text+ Kritik, Gmbh, München 1981. info
  • Mertens, W. : American Minimal Music, Kahn a Averill, London 1988. info
  • Dorůžka, P. a kol. : Hudba na pomezí, PANTON Praha 1991. info
  • Die Musik der achtziger Jahre, Schott, Meinz 1990. info
  • Von Kranichstein zur Gegenwart, IMI Darmstadt 1998 The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions, Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
  • časopisy : Opus Musicum, Na hudbu, Ticho aj. info
  • Kohoutek, C.: Novodobé skladebné směry v hudbě, SHV, Praha 1965. info
  • Sborník studií: Nové cesty hudby (I), SHV, Praha 1964. info
  • Sborník studií: Nové cesty hudby (II), Editio Supraphon, Praha - Bratislava 1970. info
  • Medek, I., Piňos., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno 2004. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/H60356z