H60354z Theory of Composition I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování přijímacího řízení.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století z hlediska kompoziční techniky.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat hlavní styly a koncepce hudby od počátku 20. století do 50. let,
• vysvětlit kompoziční techniky skladatelů tohoto období,
• dokumentovat je pomocí partitur a nahrávek,
• analyzovat soudobou hudební kompozici,
• užít probrané techniky v kompoziční práci.
Syllabus (in Czech)
  • Fragmentace hudebního myšlení na počátku 20. století, různost tohoto jevu u Stravinského, Weberna a Janáčka.
  • Stravinský - bitonalita, střídavé takty, ostinata a další prvky jeho techniky.
  • Bartók - alfa akord, oktatonická škála, střety sekund, symetrie, zlatý řez ad.
  • 2. vídeňská škola s důrazem na webernovský punktualismus, intervalovou redukci a symetričnost v práci s dvanáctitónovou řadou, Klangfarbenmelodie ad.
  • Průkopníci nového zvuku - Varése, Cagovy bicí a preparovaný klavír, Cowelovy clustery, Partch ad.
  • Messiaen, jeho mody, rytmy, instrumentace apod.
  • Serialismus tří zakladatelů - Boulez, Stockhausen, Nono
    Náhoda, indeterminismus a ticho - John Cage.
  • Výklad, poslech nahrávek, čtení partitur, analýza. Drobné seminární práce (domácí i na místě), přehrávané na klavíru, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.
Literature
  • Hrčková, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
  • Messiaen, Olivier: The technique of my musical language, Leduc, Paris 1956. info
  • Schaeffer, Pierre: Konktrétní hudba. Supraphon, Praha 1971. info
  • GRIFFITHS, Paul. Modern music and after: directions since 1945. Oxford: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-816511-0.
  • CAGE, John. Silence. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8
  • THOMAS, Adrienne. Górecki. Wydanie I. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1998. Kompozytorzy Polscy XX wieku. ISBN 83-224-0498-0.
  • Kohoutek, C. : Hudební styly z hlediska skladatele, PANTON, Praha 1976. info
  • Gwizdalanka, Danuta; Meyer, Krzysztof: Lutoslawski. Droga do mistrzostwa Polskie Wydawnictwo muzyczne, Warszawa 2004. info
  • HIS Voice, ročník 2006-9 (zejm. články na témata: Spektrální hudba, Cage, Berio, Lachenmann, Górecki, Sciarrino, Aperghis, Heiner Goebbels) The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions. Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
  • Náhradní obsah: GRIFFITHS, Paul. Modern music and after: directions since 1945. Oxford: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-816511-0.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za písemný test nebo prezentaci na zadané téma.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60354z