H60354Nz Theory of Composition I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 15:10–16:45 011
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H60358l Teorie kompozice III.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubení dříve probíraných témat se zaměřením na problematiku americké hudby a současného umění, použití principu náhody v hudební kompozici a využívání etnických prvků v soudobé kompozici.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• určit klíčové autory americké hudby po roce 1990,
• chápat a aplikovat princip náhody v kompoziční tvorbě,
• orientovat se v problematice etnické hudby a dokázat ji tvůrčím způsobem využít.
Syllabus (in Czech)
  • Americká hudba po roce 1990.
  • Pozdní dílo J. Cage.
  • Frederyk Rzewski, David Tudor, Pauline Oliveros.
  • Pozdní dílo Christiana Wolffa.
  • Nastupující generace (Sam Sfirri - Carolyn Chen - Michael Pisaro - Michael Jon Fink atd.).
Literature
  • BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradskys, Wolke Verlag, 1995. info
  • HUFSCHMIDT, Wolfgang: Denken in Tönen, PFAU Verlag, Saabrücken 2004. info
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
  • LUCIER, Alvin: Reflections. Interviews, Scores, Writings. 1965-1994, Edition MusikTexte, Köln 2005. info
  • MÖRCHEN, Raoul (ed.): Morton Feldman in Middelburg. Words on Music, Edition MusikTexte, Köln 2008. info
  • PRITCHETT, James: The Music of John Cage. Cambridge University Press, Cambridge - New York - Melbourne, 1993. info
  • RZEWSKI, Frederic: Nonsequiturs/Unlogische Folgen, Edition MusikTexte, Köln 2007. info
  • SAXER, Marion: Between Categories. Studien zum Komponieren Morton Feldmans von 1951 bis 1977. info
  • WOLFF, Christian: Cues/Hinweise, Edition MusikTexte, Köln 2003. info
  • OBRIST, Hans Ulrich: A Brief History of New Music. Document Series 16, JRP Ringier, 2016, ISBN 078-3-03764-190-3
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60354Nz