H60304l Opera Analysis and Dramaturgy III

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Zápočet z předmětu Dramaturgie oper III v zimním semestru.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v období konce 19. a počátku 20. stol. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly, jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v letním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.

Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje světové i české opery na přelomu 19. a 20. stol.
- přiblíží stěžejní osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat operu různých typů a stylů a vyjmenovat důležité tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní problémy struktury post-wagnerovského hudebního dramatu a charakterizuje hlavní vývojové směry, formální a výrazové prvky. - popíše dynamické změny v provozovací praxi opery na počátku 20. stol. (vliv G. Mahlera)
- navrhne osobité koncepční řešení vybraného díla
- na základě prostudování díla zajímavě a výstižně vyjádří detailní obsah a tematické souvislosti díla, děj a charaktery postav
- dramaturgicky spolupracuje dle zadání na přípravě absolventské inscenace v Komorní opeře svého kolegy ve vyšším ročníku (příprava podkladů, rešerše, doprovodné texty, koncepční spolupráce, sledování a reflexe zkoušek atd.)
Syllabus (in Czech)
  • Opera v historickém vývoji z pohledu dramaturgie
    (struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příklad)

    Opera na přelomu 20. století – tradice a avantgarda
  • Smetanovská tradice: A. Dvořák; Fibich - opera a melodram; počátek 20. stol. (Kovařovic, Foerster, Ostrčil, Novák).
  • Janáček – výrazný solitér; vývoj jeho hudebně dramatického myšlení.
  • Dozvuky romantismu ve světe (R. Strauss); význam G. Mahlera.
  • Verismus a italská operní tradice na přelomu století (Boito, Mascagni, Leoncavallo, Giordani, Cilea); G. Puccini a jeho dramatismus;
  • Impresionistická opera (Debussy, Ravel).
  • Expresionismus a 2. vídeňská škola.
  • Další významné osobnosti poč. 20. stol. Bartók, Stravinskij, Prokofjev, Šostakovič ad.

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Šrámek: Měsíc nad řekou
  • Čapek: Věc Makropulos
  • Mahen: (libovolný titul)
  • Wilde: Ideální manžel
  • Shaw: Pygmalion
  • Čechov: Tři sestry
  • García Lorca: Krvavá svatba
  • Dostojevskij: Zápisky z mrtvého domu

    Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy:
  • Fibich: Nevěsta messinská, Bouře, Šárka, Pád Arkuna (vybrat jeden operní titul a dva melodramy)
  • Foerster: Debora, Eva (vybrat jeden titul)
  • Janáček: Káťa Kabanová, Její Pastorkyňa, Věc Makropulos, Z mrtvého domu
  • Mascagni: Sedlák kavalír
  • Puccini: Triptych, Manon Lescaut, Děvče ze zlatého západu
  • Debussy: Pélleas a Melisanda
  • Ravel: Španělská hodinka, Dítě a kouzla
  • Strauss: Salome, Rosenkvalier
  • Berg: Vojcek, Lulu
  • Bartók: Modrovousův hrad
  • Šostakovič: Lady Macbeth
  • Stravinskij: Oidipus Rex, Příběh vojáka
Literature
    required literature
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka , 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    recommended literature
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • ZAHRÁDKA, Jiří. Divadlo nesmí býti lidu komedií. Brno: Editio Janáček, 2012, 145 s. ISBN 978-80-7028-385-1
  • TYRREL, John. Janáček: Osiřelý kos 1854 - 1914. Brno: Host, 2018, 982 s. ISBN 978-80-7577-433-0
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
  • FALTUS, Leoš, Eva DRLÍKOVÁ, Svatava PŘIBÁŇOVÁ and Jiří ZAHRÁDKA. Leoš Janáček,Teoretické dílo I (Leoš Janáček, Theoretical Works). In Leoš Janáček,Teoretické dílo I. Brno: Editio Janáček, 2007, 800 pp. H 0014 TD. ISBN 978-80-904052-0-2. info
  • Jindřiška Bártová - Monika Holá: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně. Brno 2004. info
    not specified
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná přípravná a tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška. Student bude ústně přezkoušen z látky za oba semestry. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění zadaných úkolů a prostudování předepsané literatury a splnění povinné četby. Podmíněná účast je 75%. Při vyšší absenci je požadována další písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H60304l