HF:H60235z Metodika II - Informace o předmětu
H60235z Metodika II
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 8:30–10:10 205
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60236 Metodika I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat přehled o postupech, metodách a způsobech výuky hudebně teoretických předmětů na středních uměleckých školách, orientovat se v současné literatuře.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu je schopen:
• samostatně vypracovat vzdělávací plán hudebně-teoretických předmětů konzervatoře,
• orientovat se v problematice výuky hudebně-teoretických předmětů a dokáže předcházet případným chybným postupům u studentů konzervatoře,
• využít literaturu a metodické postupy vedoucí k pochopení probírané látky,
• motivovat studenty pomocí hudebních ukázek a vhodně vybraných metodických postupů,
• samostatně vypracovat přípravy do hodin hudebně-teoretických předmětů,
• posoudit a zhodnotit výsledky práce studentů konzervatoře ve výuce hudebně-teoretických předmětů,
• samostatně vyhledávat další vzdělávací materiály, kurzy, zvukové a notové ukázky do výuky hudebně-teoretických předmětů. - Osnova
- Metodika výuky hudebních nástrojů a instrumentace (rozdělení hudebních nástrojů, jejich vývoj, stavba a zvukové možnosti, notace a tónové rozsahy; praktické postupy při výuce instrumentace; doporučená literatura).
- Metodika nauky o harmonii (definice, čtyřhlasá úprava hlavních a vedlejších kvintakordů, septakordů a nónových akordů a jejich obratů, přísné a volné spojování a úprava příbuzných a nepříbuzných akordů v tóninách dur i moll, kadence, sekvence, harmonizace melodie, závěry a melodické tóny, chromatika: mimotonální dominanty, akordy chromatické terciové příbuznosti, akordy se třemi citlivými tóny, alterace a modulace).
- Metodika nauky o kontrapunktu (definice, kontrapunkt vokální a instrumentální, imitace, kánon, fuga, další kontrapunktické formy; doporučená literatura).
- Metodika nauky o hudebních formách (pojem hudební forma, motiv a téma, práce s motivem a tématem; věta, perioda, písňová forma, variace, sonátová forma, rondo, formy cyklické, kombinované a volné, formy vokální – píseň, kantáta, oratorium, pašije, mše, melodram, opera; doporučená literatura).
- Literatura
- Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. 1. vydání, Praha: HAMU. 1996. 268s. ISBN 80-85883-10-4. info
- Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. 2. vyd. Praha: Supraphon. 1972. 300s. info
- Janeček, Karel: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. 1. vyd. Academia. 1973. 442s. info
- Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Praha, 1965. info
- Janeček, Karel: Harmonie rozborem. 1. vyd., Praha: SHV. 1963. 213s. info
- Kofroň, Jaroslav: Učebnice harmonie. 1. vyd., Praha: SN krásné literatury, hudby a umění. 1958. 183s. info
- Hůla, Zdeněk: Nauka o harmonii. SNKLHU, Praha, 1956. info
- Risinger, Karel. Přehledná nauka o harmonii. Praha: SPN. 1955. 126s. info
- Poš, Vladimír: K výuce základních hudebně theoretických předmětů na odborných hudebních učilištích. In: sborník Živá hudba XI, Praha: HAMU, ročník XI, řada pedagogická č.1. 1992. 89s. info
- Risinger, Karel: Metodika výuky evropské harmonie XX. století. In: sborník Živá hudba V, 1973. info
- Felix, Václav: Nový přístup k nauce o harmonii. In: sborník Živá hudba III, 1965. info
- Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Panton, Praha, 1966. info
- Šín, Otakar: Úplná nauka o harmonii na základě melodie a rytmu. Praha, 1933. info
- Janeček, Karel: Hudební formy. Praha, 1955. info
- Burlas, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. 3. vyd. Opus. 1978, 317s. info
- Poš, Vladimír. Nauka o hudebních formách, 1961. info
- Zenkl, Luděk: ABC hudebních forem, 3. vyd. 1999. info
- Janeček, Karel: Tektonika. Praha, 1968. info
- Šín, Otakar: Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze. Praha, 1945. info
- Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphom, 1985. 323s. info
- Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu 20. st.. 1. vyd. Panton. 1984. 175s. info
- Jirák, K. B.: Nauka o hudebních formách. 6. přepracované vydání. Panton, 1985. 405s. info
- Modr, Antonín: Hudební nástroje. 6. vyd. Supraphon, 1977, 311s. info
- Čížek, Bohuslav: Hudební nástroje evropské hudební kultury. 1. vyd. Aventinum, 2002. 256s. info
- Butterworth, Anna: Harmony in Practice. OUP Oxford, 288 s.
- Hons, Miloš. Hudební teorie dnes a zítra. AMU, 2010, 175 s.
- Thakar, Markand. Kontrapunkt. Základy hudební interpretace. AMU, 2012.
- Burkhart, Charles. Anthology for musical analysis. New York: Schirmer, 2012.
- Výukové metody
- Přednáška, řízená diskuze. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen za min. 70% docházku, seminární práci na zadané téma, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60235z