HF:H60231KLz Methodology II - Course Information
H60231KLz Methodology II
Faculty of MusicWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Vít Spilka (lecturer)
prof. Mgr. Milan Polák (lecturer) - Guaranteed by
- Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování předmětu H60228KL - Metodika I
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Clarinet (programme HF, Hdech:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získat znalost metodických postupů výuky hry na klarinet a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách. Osvojení komunikačních a motivačních metod pro práci se žáky.
- Learning outcomes (in Czech)
- Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o klarinetové literatuře z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
- Syllabus (in Czech)
- Pracovní postupy při rozvoji hráčských dovedností a návyků, volba efektivního pracovního postupu, příprava interpretačních záměrů již v období elementárního nácviku, volba správné techniky dýchání vzhledem k požadavkům na výsledné znění a na styl.
- Rozpoznání a analýza vlastních technických nedostatků a způsoby jejich odstraňování, kompenzace nedostatečných dispozic a využití vrozených předpokladů.
- Zásady tvorby interpretačního záměru s přihlédnutím ke stylovým obdobím i k dnešnímu pohledu na interpretaci.
- Historické vlivy na rozvoj hry na dechové nástroje a na obecnou metodiku - zdokonalování nástrojů, kulturně společenské požadavky na interpretaci v různých slohových obdobích, ladění, koncertní prostory, způsoby hudebního školení hráčů v jednotlivých dobách, později vznik konzervatoří, atd.
- Metodika a osobnost pedagoga, významní klarinetoví pedagogové, přehled nejpoužívanějších metodik a metodických postupů.
- Literature
- recommended literature
- Wehle, R.: Clarinet Fundamentals 1: Sound and Articulation, Schott, 2008
- Guy, L.: Embouchure Building for Clarinetists, Rivernote Press, 10th Edition, 2011
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Rehfeldt, P.: New Directions for Clarinet, Scarecrow Press
- Kratochvíl, J.: Praktická metodika. AMU, Praha 1996.
- Lawson, C.: The Cambridge Companion to the Clarinet, Cambridge University Press
- Rice, A. R.: The Clarinet in the Classical Period ( Oxford University Press, 2003/2008 )
- Doležal, A.: Klarinetový tón. Svaz hudebníků, Uherské Hradiště 1972.
- Brymer, J.: Clarinet. MacDonald and Janes, London 1976 University Cambridge: The Clarinet. 1995.
- Textové části klarinetových škol.
- Hoeprich, E.: The Clarinet (Ed. The Yale University Press New Haven and London
- Bartolozzi, B.: New Sounds for Woodwinds. Oxford Univ. Press, London 1967.
- Teaching methods (in Czech)
- Hromadná výuka
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 1 z 2.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60231KLz