HF:H60188l Komorní hra II - Informace o předmětu
H60188l Komorní hra II
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/2/8. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MgA. Miloslav Jelínek (cvičící)
MgA. Marek Švestka, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Vladislav Bláha, ArtD. (přednášející)
MgA. Matěj Freml, Ph.D. (přednášející)
MgA. David Šlechta, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. František Novotný (cvičící)
doc. Mgr. Jan Řezníček (cvičící)
MgA. Štěpán Švestka (cvičící)
doc. Miloš Vacek (cvičící)
Patrick Vacík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Wallinger (cvičící)
MgA. Miroslav Zicha (cvičící) - Garance
- prof. MgA. Miloslav Jelínek
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60188z - Komorní hra II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na housle (program HF, Hstru:B)
- Hra na kontrabas (program HF, Hstru:B)
- Hra na kytaru (program HF, Hstru:B)
- Hra na violoncello (program HF, Hstru:B)
- Hra na violu (program HF, Hstru:B)
- Cíle předmětu
- V návaznosti na předmět Komorní hra I prohlubování interpretační praxe v souborech různého typu - duo, trio, kvarteto až po soubory většího typu. Na základě této spolupráce získá student zkušenosti v rozvíjení požadavků na komorní hru: intonační a barevná flexibilita vzhledem k ostatním nástrojům ansámblu, rytmická ukázněnost, vyváženost jednotlivých hlasů, schopnost vyjádřit pohybem nástup a tempo, dotváření vlastního interpretačního názoru, vzájemná komunikace členů souboru.
V rámci spolupráce mezi katedrami možnost vytváření souborů s nástroji dechovými, klávesovými, bicími a zpěvem. - Výstupy z učení
- Na základě praktické výuky v komorních ansámblech student ovládá základní atributy komorní hry: spolehlivě intonuje, zná intonační a barevné odlišnosti jednotlivých nástrojů, ovládá rytmus a je rytmicky přizpůsobivý, ovládá zásady komorního cítění (role jednotlivých hlasů), zná způsoby interpretace skladeb různých slohových období. Umí vést komorní ansámbl během zkoušek, je komunikativní, otevřený a přístupný kritickým názorům ostatních členů ansámblu.
- Osnova
- Osnova výuky je závislá na repertoáru jednotlivých ansámblů.
- Tuto osnovu individuálně určí vyučující předmětu v souladu s instrumentálním složením souboru.
- Repertoár tvoří komorní díla pro dua, tria, kvarteta a další nástrojová uskupení: např. Haydn, Mozart, Schubert, Dvořák a další.
- Do repertoáru mohou být rovněž zařazena díla autorů 20. a 21. století: např. Evžen Zámečník, Jiří Matys, Zdeněk Lukáš a pod.
- Literatura
- doporučená literatura
- Turnbull, H.: The Guitar from the Renaissance to the Present Day. New York 1974
- Křístková, D.: Klavírní doprovod a komorní hra. Brno, JAMU 2001
- Meier, A.: Konzertante Musik für Kontrabass in der Wiener Klassik. Worms 1969
- Výukové metody
- Hromadná výuka, praktický nácvik, koncertní vystoupení, vystoupení na semináři
- Metody hodnocení
- Zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Vystoupení na semináři nebo na koncertě. Minimální délka studovaného komorního díla je 20 minut.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H60188l