H60154A New Music Performance II

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H60154C Interpretace nové hudby II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti, získané v předmětu H60154C Interpretace nové hudby II, pomocí teoretického výkladu i praktického nácviku.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• realizovat i netradiční způsoby notového zápisu,
• rozeznívat bicí nástroje neobvyklým způsobem,
• volit optimální nástroje a paličky pro realizaci partitury,
• vysvětlit základní principy mikrointervalového ladění,
• využívat při vystoupení i studiové práci na základní úrovni hudební elektroniku,
• zapojit do koncertní prezentace jednoduché multimediální prostředky.
Syllabus (in Czech)
  • Méně obvyklé způsoby notového zápisu.
  • Netradiční způsoby rozeznění bicích nástrojů.
  • Vlastní instrumentační podíl na výsledném zvuku skladeb pro bicí nástroje (použití různých paliček a zejména různých nástrojových variant).
  • Hledání a tvorba netradičních - i vlastnoručně vyrobených - hudebních nástrojů a znějících objektů.
  • Základní seznámení s problematikou mikrointervalového ladění.
  • Využití hudební elektroniky (přednatočených vrstev, amplifikace, procesování zvuku).
  • Zapojení multimediálních prostředků (mluveného slova, stylizovaného pohybu, tance, masek, kostýmů, speciálního osvětlení atd.).
  • Instrumentační rozbory kratších úseků i rozsáhlejších částí z partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb.
  • Možnost individuálně si na nástrojích výše zmíněné aspekty vyzkoušet.
Literature
    recommended literature
  • LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: AMU, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
  • GOTTSCHALK, Jennie. Experimental Music Since 1970. Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2016. ISBN 1628922478.
  • BECK, John. Encyclopedia of Percussion. Garland Publishing N. Y., 1995.
  • KOTEK, Miroslav. Bicí nástroje. Panton Praha, 1983.
  • DORÁŽKA, Petr. Hudba na pomezí. Panton, Praha, 1991.
  • SLABÝ, Zdeněk a Petr SLABÝ. Svět jiné hudby. Volvox Globator, Praha, 2002.
  • FORRÓ, Daniel. Alternativní tónové systémy - hudba 21. století? Opus musicum 5/95, Brno, 1995.
  • DIXON, Steve. Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. Leonardo (The MIT Press). ISBN 9780262527521
  • HONS, Miloš. Hudební forma, struktura a tvar v názorech teoretiků a skladatelů minulého století. In: Živá hudba 2004, roč. XIV., Praha: Togga, 2005, s. 89 – 98.
    not specified
  • SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. století. Brno: JAMU, 2005. ISBN 80-86928-06-3.
  • ROSS, Alex. Zbývá jen hluk: naslouchání dvacátému století. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou účast a plnění průběžně ukládaných praktických úkolů.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H60154A