H601051z Instrument Playing - graduation project II

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
2/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. MgA. Martin Opršál (lecturer)
Kamil Slezák (lecturer)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (lecturer)
MgA. Radek Tomášek (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Martin Opršál
Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
H601021z Instrument Playing I && EVER( H601051l Instrument Playing - graduation project II )
Absolvování předmětu Hra na nástroj I (bicí nástroje) v prvním ročníku navazujícího magisterského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na studium a interpretaci nejnáročnějších skladeb repertoáru hry na bicí nástroje v zaměření zvoleném studentem. Studium je zaměřeno na získání a osvojení náročných praktických dovedností ve hře na bicí nástroje, pro výkon povolání koncertního umělce a pedagoga. Podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčivému výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- věnovat se samostatné odborné činnosti;
- podílet se na výzkumné umělecké činnosti;
- analyzovat a aplikovat získané teoretické a praktické poznatky založené na soudobém stavu vědeckého poznání, výzkumu a vývoje;
- výkonávat povolání ve vysoce konkurenčním prostředí;
Studium je zaměřeno na získání a osvojení náročných praktických dovedností potřebných pro výkon povolání koncertního umělce a pedagoga.
Syllabus (in Czech)
  • MELODICKÉ NÁSTROJE
    Studium některého ze sólových koncertů pro melodické nástroje, s doprovodem klavíru, nebo souboru bicích nástrojů, nebo orchestru
  • Pro univerzální typy hráčů - N. Rosauro: Koncert pro marimbu (Pro Percussao, 1992), N. Rosauro: Koncert pro vibrafon (Pro Percussao, 1992), Nebojša J. Živković: Koncert č. 1 (Musica Europea, nedatováno), Darius Milhaud: Koncert pro marimbu a vibrafon (Enoch et Cie, 1948)
  • Pro sólové typy hráčů - Nebojša J. Živković: Koncert č. 2 (Musica Europea, 1997), Emmanuel Séjourné: Koncert pro marimbu (Norsk Musikforlag, 2015), Keiko Abe: Prism Rhapsody (Xebec Music, 1995), Anders Koppel: Koncert pro marimbu (Norsk Musikforlag, 1995), Robert Kurka: Koncert pro marimbu (G. Schirmer, 1962), Nebojša J. Živković: Uneven Souls (Musica Europea, 1992), Minoru Miki: Marimba Spiritual (Ongaku No Tomo, 1989), John Thrower: Aurora borealis (Norsk Musikforlag, 1997), Keiko Abe: The Wave (Xebec Music, 2000)
  • Pro experimentálně založené typy hráčů - Minoru Miki: Koncert pro marimbu (Ongaku No Tomo Sha, 1995), Toshimitsu Tanaka: "Sadlo" Concerto (Ongaku No Tomo Sha, 1995), Richard Rodney Bennett: Koncert pro marimbu (Novello, 1998), Maki Ishii: Afro Concerto (Ricordi, 1982), Erkki-Sven Tüür: Ardor Concerto (Peters, 2002)

  • SESTAVY BICÍCH NÁSTROJŮ
    Využití speciálních, mnohdy vlastnoručně vyrobených bicích nástrojů, znějících objektů, hudební elektroniky, improvizace atd. nebo nástrojů méně neobvyklých, ale v kompozicích technicky náročných - Ivo Medek: Temporis Motio (rukopis, nevydáno), Mário Buzzi: Putování za moudrým datlem pro sady misek, trubek, templebloky, tympán, citeru a zvukové stopy (rukopis, nevydáno), Wlodzimierz Kotonski: Etuda na jedno uderzenie w talerz (PWM, Krakóv, 1963), Dan Dlouhý: 31/6 pro znějící objekt (rukopis, nevydáno), Karlheinz Stockhausen: Zyklus (Universal Edition, Sien, 1996), Helmut Lachenman: Intérieur (Editio Modern, München, 1967). Pro bicí nástroje a klavír např. Serge Baudo: Trois danses paiennes (Leduc, Paris, 1993)

  • MALÝ BUBEN
    Příprava na absolventský magisterský projekt; vlastní výběr sólové skladby pro malý buben, je možná i studentova vlastní kompozice; důraz na maximální samostatnost, jasná vize finálního provedení zvoleného repertoáru, kreativní přístup; v průběhu studia dané skladby experimentování se zvukem nástroje, výběr vhodného nástroje a paliček, snaha o osobité uchopení skladby; originální způsob provedení - vhodné místo na pódiu, osvětlení, nástup atd.
  • Navrhovaný program: Alexej Gerassimez: Aventuras for snare drum (Edition Svitzer), Casey Cangelosi: Meditation No.1 (Cangelosi Publications), Casey Cangelosi: Meditation No. 2 (Cangelosi Publications), Gene Koshinski: Swerve for solo snare drum (Tom Sherwood)
Literature
    recommended literature
  • RACZ, Gyula. Handbuch der Schlagzeugpraxis. Wilhelmshaven, Verlag Florian Noetzel, 1982. ISBN 3795902495
Teaching methods (in Czech)
Přednáška - individuální výuka
Assessment methods (in Czech)
Zápočet
Účast ve výuce minimálně 75%
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H601051z