H40086HSz History of the Instrument and its Repertory I

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jiří Pospíchal, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. František Novotný
String Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: String Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 8:00–11:00 202
Prerequisites (in Czech)
Absolvování bakalářského studia příslušného oboru a úspěšně vykonané přijímací zkoušky
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Violin (programme HF, Hstru:N)
  • Violin (programme HF, N-HUDUM)
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vytvořit přehled o dějinách houslové hry v návaznosti na obecnou historii, jakož i získání orientace v oblasti houslové literatury. Systematickým zasazováním historických mezníků ve vývoji houslové hry do kontextu evropských i světových dějin vybudovat chronologickou kostru, do níž bude student schopen v průběhu dalšího studia logicky přidávat nově nabyté vědomosti. Po zmapování vývojových etap stavby smyčcových nástrojů (počínaje obdobím starověku, přes středověkou hudební praxi až po skupinu tzv. starých viol) poukázat na hlavní konstrukční změny při stavbě moderních smyčcových nástrojů a jejich prosazování v dobové hudební praxi. Nedílnou součástí této studijní problematiky je i přehled nejslavnějších evropských houslařských osobností a škol (včetně českých). V následujích studijních tématech jsou studenti obeznámeni s počátky houslové hry v nejvýraznějších uměleckých ohniscích příslušného období v Itálii, Německu, Francii a Rakousku, jakož i s vývojem sólové i doprovodné praxe a se změnami zvukových i interpretačních požadavků v kontextu dobového vkusu. Důležitou součástí probírané látky je i objektivní zhodnocení podílu českých houslistů všech historických období na vývoji houslové hry v rámci Evropy, později i celého světa. Zvláštní pozornost je věnována problematice uplatnění českých hudebníků v zahraničních kulturních centrech 18. století. Každé probírané období je charakterizováno reprezentativním výběrem vrcholných skladeb daných vývojových epoch, jejichž srovnávání přispívá k vytváření vlastních interpretačních názorů.
Learning outcomes (in Czech)
Student má znalosti o historickém vývoji strunných nástrojů a vývoji houslí. Má přehled o významných houslařských školách u nás i v zahraničí a o koncertní literatuře sólové i komorní. Orientuje se v literatuře metodické. Dokáže aplikovat své znalosti při vystoupeních na koncertních pódiích i při pedagogické činnosti.
Syllabus (in Czech)
  • Vznik houslí, houslařské školy v Itálii, Německu, Rakousku, Francii, Anglii a v Čechách
  • Charakteristické rysy stavby nástrojů, požadavky na tón v různých obdobích, čelní představitelé jednotlivých škol
  • Barokní houslová literatura – autoři a příklady
  • Houslové školy (Itálie – po N. Paganiniho; Německo – po L. Spohra; Rusko – L. Auer), charakteristika období a stylu, hlavní představitelé
  • Příklady autorů a skladeb pro housle z uvedeného období
  • Houslové školy - (Francie a Belgie – po Vieuxtempse; Rakousko a Čechy – problematika českých hudebníků 18. století, dále po vznik pražské konzervatoře)
  • Příklady autorů a skladeb pro housle z uvedeného období
Literature
    recommended literature
  • Čeleda, J. : Niccolo Paganini. Nakl. Mojmír Urbánek, Praha 1914.
  • Komentář R. Šedy ke kompletní nahrávce Beethovenových sonát. Supraphon, Praha 1969.
  • Komentář R. Budiše ke kompletní nahrávce Mozartových houslových koncertů. Supraphon, Praha 1975.
  • Kolneder, W. : Das Buch der Violine. Atlantis Verlag, Zürich 1978.
  • Komentář O. Zuckerové a M. Kopecké ke kompletní nahrávce Mozartových houslových sonát. Supraphon, Praha 1978.
  • Zavarský, E.: J.S. Bach. Editio Supraphon, Praha 1979
  • Žídek, F. : Čeští houslisté tří staletí. Panton, Praha 1982.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuze na téma historie, návštěva archívů
Assessment methods (in Czech)
Zápočet
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/H40086HSz