DIFA:DHAZ105 Ensemble Singing - Course Information
DHAZ105 Ensemble Singing
Theatre FacultyWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/3/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Dagmar Klementová (lecturer)
doc. Mgr. Petr Svozílek (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Karel Hegner
Music Education and Voice Training Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Education and Voice Training Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable of Seminar Groups
- DHAZ105/FD: Tue 11:00–11:45 301, Wed 16:15–17:45 301, D. Klementová
DHAZ105/CH: Mon 18:00–19:30 203, Thu 12:00–12:45 203, P. Svozílek - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Physical Theatre (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Course objectives (in Czech)
- Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví, v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou. Významně se prohlubuje schopnost pěvecko - hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň adekvátně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybu za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu. - Learning outcomes (in Czech)
- Orientace v základní terminologii hudební teorie. Aplikace znalostí teorie do praktických pěveckých výstupů. Student bude schopen zvládat zpěv v unisonu a dvojhlasu rytmicky sjednoceně s ostatními členy ansámblu a tvořit druhý hlas k lidovým písním.
- Syllabus (in Czech)
- Rytmická a intonační cvičení, cvičení pro rozezpívání, sluchová analýza. Výuka základní hudební teorie na praktických ukázkách během studia jednotlivých skladeb. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho produkci s dynamickými a výrazovými nuancemi, následně přistoupení k jednodušímu typu vícehlasého zpěvu. Kánon, jednodušší (dvouhlasé) ansámblové úpravy písní (převážně lidových). Kratší vokální ansámblová cvičení propojená s mluveným slovem a postupné zapojení hereckého tvůrčího potenciálu studentů.
- Literature
- recommended literature
- Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
- Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
- Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
- Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
- Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
- Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
- Teaching methods (in Czech)
- Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 - Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě docházky a pokroku studenta. Test ze znalosti not a základní hudební terminologie.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DHAZ105