DIFA:DRCZ207 Od literatury k divadlu - Informace o předmětu
DRCZ207 Od literatury k divadlu
Divadelní fakultazima 2024
Předmět se v období zima 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Martin Reissner, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Řádné zapsání v příslušném ročníku studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, N-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:N)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Předmět sleduje vazby mezi krásnou literaturou a dramatikou, a to od 19. století až do současnosti. Důraz je kladen na významné osoby působící v českých zemích (česky a německy píšící), které tvořily v oblasti krásné literatury i dramatiky. Představení autorů je rozčlěno dle významných reprezentantů jednotlivých období a uměleckých směrů: 1.Obrozenecké hledání češství: Václav Thám a Prokop Šedivý 2.Cizí a naše: Josef Kajetán Tyl 3.Solitéři dvou kultur: Mácha a Sabina 4.Světová prozaička a zapomenutá dramatička: Marie Ebnerová z Eschenbachu 5.Velikáni mezi divadlem a literaturou: Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer 6.Nová sebedůvěra a nové směry: Fráňa Šrámek, Viktor Dyk 7.Politik a apolitik: Alois Jirásek a Jiří Mahen 8.Literatura, výtvarno, divadlo: Josef Lada a Adolf Hoffmeister 9.Pátečníci literární a divadelní: Čapci, František Langer a Vladislav Vančura 10.Dětem i dospělým: Vítězslav Nezval, František Hrubín a Ludvík Aškenazy 11.Ne/oficiální autoři: Pavel Kohout a Milan Kundera 12.Celostní umění možného: Petr Nikl, Arnošt Goldflam, Zdeněk Svěrák
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- základní orientace v české literatuře nové doby a získají povědomí o jinojazyčných literárních dílech s vazbou se středoevropskému prostředí
- základní orientace o česky píšících autorech věnujících se tvorbě v oblasti krásné literatury i dramatiky
- vymezit základní stylové, tematické a ideové tendence v jednotlivých obdobích z hlediska vazby dramatiky a krásné literatury
- argumentačně pracovat s nejnovějšími teoretickými a literárně-historickými poznatky o literární tvorbě v českých zemích (především česky psané, ale i psané německy)
- orientace v literární tvorbě českého jazyka pro dospělé i pro děti coby východiska dramatického zpracování. - Osnova
- Obrozenecké hledání češství: Václav Thám a Prokop Šedivý
- Cizí a naše: Josef Kajetán Tyl
- Solitéři dvou kultur: Mácha a Sabina
- Světová prozaička a zapomenutá dramatička: Marie Ebnerová z Eschenbachu
- Velikáni mezi divadlem a literaturou: Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer
- Nová sebedůvěra a nové směry: Fráňa Šrámek, Viktor Dyk
- Politik a apolitik: Alois Jirásek a Jiří Mahen
- Literatura, výtvarno, divadlo: Josef Lada a Adolf Hoffmeister
- Pátečníci literární a divadelní: Čapci, František Langer a Vladislav Vančura
- Dětem i dospělým: Vítězslav Nezval, František Hrubín a Ludvík Aškenazy
- Ne/oficiální autoři: Pavel Kohout a Milan Kundera
- Celostní umění možného: Petr Nikl, Arnošt Goldflam, Zdeněk Svěrák
- Literatura
- doporučená literatura
- Macura, Vl.: Znamení zrodu, H & H, Jinočany 1995, ISBN 80-85787-74-1.
- Kol.: Dějiny české literatury. Ed. F. Vodička, K. Dvořák. Praha, ČAV 1960.
- Novák, A.: Stručné dějiny literatury české. Olomouc, R. Promberger, 1946.
- Reissner, M.: Literature for Children and Young People 2016. Moravská zemská knihovna, Brno 2016. 74 strany, ISBN 978-80-7051-214-2
- Výukové metody
- přednáška kombinovaná se seminární výukou, aktivní práce studentů s textem, práce s dobovými AV dokumenty a archiváliemi.
- Metody hodnocení
- průběžná individuální diskuse zaměřená na interpretaci textu, s nímž se studenti seznámili; záměřečné kolokviální vyhodnocení.
- Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DRCZ207