DIFA:DHAZ105 Zpěv ansámblový I - Informace o předmětu
DHAZ105 Zpěv ansámblový I
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 0/3/0. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Dagmar Klementová (přednášející)
doc. Mgr. Petr Svozílek (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Karel Hegner
Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DHAZ105/FD: Út 11:00–11:45 301, St 16:15–17:45 301, D. Klementová
DHAZ105/CH: Po 18:00–19:30 203, Čt 12:00–12:45 203, P. Svozílek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Fyzické divadlo (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví, v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou. Významně se prohlubuje schopnost pěvecko - hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň adekvátně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybu za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu. - Výstupy z učení
- Orientace v základní terminologii hudební teorie. Aplikace znalostí teorie do praktických pěveckých výstupů. Student bude schopen zvládat zpěv v unisonu a dvojhlasu rytmicky sjednoceně s ostatními členy ansámblu a tvořit druhý hlas k lidovým písním.
- Osnova
- Rytmická a intonační cvičení, cvičení pro rozezpívání, sluchová analýza. Výuka základní hudební teorie na praktických ukázkách během studia jednotlivých skladeb. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho produkci s dynamickými a výrazovými nuancemi, následně přistoupení k jednodušímu typu vícehlasého zpěvu. Kánon, jednodušší (dvouhlasé) ansámblové úpravy písní (převážně lidových). Kratší vokální ansámblová cvičení propojená s mluveným slovem a postupné zapojení hereckého tvůrčího potenciálu studentů.
- Literatura
- doporučená literatura
- Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
- Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
- Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
- Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
- Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
- Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
- Výukové metody
- Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě docházky a pokroku studenta. Test ze znalosti not a základní hudební terminologie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DHAZ105