DSDZY03 Reflexe současné scénografie

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mgr. Matěj Nytra (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh
každou lichou středu 14:00–17:00 uc_C
Předpoklady
Nejsou stanoveny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design). Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
Osnova
  • 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
  • 2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
  • 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
  • 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
  • 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
  • 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
  • 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literatura
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
Výukové metody
přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Informace učitele
Kurz je obsahově propojen skurzem DSDZY02 Proseminář k diplomové práci.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.