DIFA:DHAZ205 Ensemble singing - Course Information
DHAZ205 Ensemble singing
Theatre FacultyWinter 2023
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Dagmar Klementová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Karel Hegner
Music Education and Voice Training Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Education and Voice Training Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 12:00–13:30 105, Thu 18:00–18:45 105
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví, v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou. Významně se prohlubuje schopnost pěvecko - hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň adekvátně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybu za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu. - Learning outcomes (in Czech)
- Aplikace teoretických znalostí do praktických výstupů v požadovaných interpretačních tvarech. Schopnost doladit se intonačně a dynamicky do příslušného hlasu na základě práce s dechovou oporou. Artikulační jistota ve zpívaném vícehlasém textu. Zapojení pohybové (taneční) složky. Schopnost partnerského a skupinového cítění - vnímání sebe v rámci celku.
- Syllabus (in Czech)
- Rytmická a intonační cvičení, pěvecká cvičení na rozezpívání, sluchová analýza, hudební terminologie. Složitější ( tří - čtyřhlasé) úpravy písní širšího žánrového okruhu a různých stylů. Propojení s ansámblovou hereckou, event. taneční akcí. Důraz na přirozený, stylově správný projev a sdělnost. Rozvíjení muzikality a schopnosti přirozeného propojení mluvního a zpěvního hlasu hledáním společných atributů (důrazy, artikulace, barva hlasu). Veřejná vystoupení s doprovodem klavíru. Propojení sólového a sborového zpěvu šansonového charakteru s poezií v rámci spolupráce v předmětu Umělecký přednes.
- Literature
- recommended literature
- Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
- Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
- Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
- Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
- Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
- Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
- Teaching methods (in Czech)
- Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 - Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet (zápočet) na základě docházky a pokroku studenta. Samostatná klauzura v podobě veřejné pěvecké předváděčky, event. klauzura spojená s předmětem Umělecký přednes.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2023/DHAZ205