DDAZ201 Dramaturgy

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
3/3/6. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Václav Cejpek (lecturer)
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (lecturer)
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable of Seminar Groups
DDAZ201/CR: Mon 16:15–17:45 405, Tue 10:15–12:15 405, Wed 12:00–13:30 405, V. Cejpek, N. Satková, Z. Srba, P. Trtílek
DDAZ201/DD: Mon 16:15–17:45 405, Wed 12:00–13:30 405, V. Cejpek, N. Satková, P. Trtílek
Prerequisites (in Czech)
Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Naučit studenty podrobné analýze dramatického textu a schopnosti přejít od analýzy textu k pojmenování jeho hlavních témat a hledání možností jejich konkretizace a realizace prostřednictvím jednání v situacích textů a posléze také v konkrétním scénickém prostoru. Prohloubit teoretické myšlení studentů především v oblasti estetiky dramatického umění. Vést studenty ke komunikaci s posluchači herectví směřující k realizaci krátkého inscenačního tvaru.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- analyzovat a tvůrčím způsobem osobitě interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat schopných oslovit současného diváka
- pojmenovat témata a zápletky jednotlivých situací
- hledat vlastní výklady situací textu
- nalézt vlastní výklady celkového textu
- nalézt a pojmenovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit se tak na konkrétní inscenační tvorbu
- vypracovat dramaturgicko-režijní koncepci inscenace dramatického textu
- vypracovat explikaci k režijní knize zadaného textu (na tuto přípravu navazuje Dramaturgicko-režijní projekt II, který je realizován společně s posluchači herectví)
Syllabus (in Czech)
  • Pedagogové posluchačům přiblíží vlastní přístupy a postupy při analýze, interpretaci nebo adaptaci zvolených textů. Zároveň je seznámí s jednotlivými etapami této činnosti a způsobem řešení nastalých otázek a možných problémů. Konkrétně půjde především o následující záležitosti:
  • Fakta a otázky, které poznáváme a které si klademe při čtení dramatického textu.
  • Organizace informací o tom, co existuje dříve, než začne děj hry.
  • Provádění výzkumu o prostoru a místě děje, o životopisech postav.
  • Uspořádání informací o každé scéně, bezprostředních okolnostech, o tom, co se děje mezi dějstvími, o čase.
  • Získávání informací o autorovi.
  • Pojmenovávání hlavních myšlenek, na kterých je text založen.
  • Pojmenování žánru a stylu hry.
  • Informace o událostech a dějových faktech každého dějství nebo scény.
  • Analýza děje hry.
  • Příprava na práci s hercem: pojmenování řídících úkolů, prohlubování práce na postavě (jak postavy o sobě přemýšlejí), pojmenování vztahů mezi postavami, příprava na analýzu jednání a jednáním.
  • Studenti budou pod vedením pedagogů připravovat:
  • Pojmenování témat situací i celku.
  • Dramaturgicko-režijní koncepci možných inscenací, které vzniknou na základě již dříve analyzovaných textů.
  • Vlastní interpretaci a následnou úpravu nebo adaptaci textu.
  • Možnosti vyjádření těchto témat při práci s herci i při práci s dalšími komponenty divadelního výrazu.
  • Příprava režijní knihy s navrženým způsobem inscenační práce ve scénickém prostoru.
Literature
    required literature
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    not specified
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
Teaching methods (in Czech)
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Assessment methods (in Czech)
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, zápočet
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DDAZ201