DATZ410 Audio-visual recording of a theater performance

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Aleš Záboj (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 12:00–13:30 720
Prerequisites (in Czech)
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Úspěšné absolvování předmětů základu oboru v předcházejícím semestrech.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Audiovizuální záznamy divadelních představení, performativních umění včetně autorského zpracování a prezentace.
Cílem výuky je rozvoj komplexní umělecké osobnosti schopné se vyjadřovat elektronickými audiovizuálními prostředky jako integrované součásti divadelní tvorby.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám.
Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit.
Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti.
Uvědomují si možnosti vzájemného kreativního přesahu dalších souvisejících umění a vhodným způsobem tvořivě integrují principy z ostatních oborů lidského poznání Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby.
Dovednosti:
Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu.
Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat.
Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci.
Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení.
Způsobilosti:
Absolventi jsou schopni se samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí umělecké tvorby. V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání.
Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pravidelná realizace jednokamerových optimalizovaných záznamů divadelních představení, dramatických aktivit s invenčním využitím dosavadních znalostí, uměleckých zkušeností a dostupných technologických řetězců.
  • 2. Pravidelná realizace vícekamerových optimalizovaných i autorských záznamů divadelních představení, dramatických aktivit. Zvládnutí rolí na různých pozicích televizního štábu, skupinového uměleckého výkonu.
  • 3. Vedení minimálně jednoho vícekamerového autorského záznamu divadelního představení včetně kompletní postprodukce s uměleckým přínosem. Vše realizováno na doporučených technologických řetězcích.
  • 4. Zpracování uměleckého výkonu do autorského dokumentu pro prezentaci (projekci) i archivaci.
  • 5. Rozvoj schopností integrovat uměleckou invenci, teoretické znalosti i technické dovednosti a zastávat jakoukoli roli štábu výše deklarovaných úkolů.
  • 6. Směřovat ke skupinovému (vzájemnému) uměleckému výkonu srovnatelnému s veřejně dostupnou uměleckou tvorbou.
Literature
  • Scénáře k uměleckým výkonům, dramatickým dílům.
  • Baran L. Úvod do filmového obrazu, St. pedagog. nakl., Praha, 1987. info
  • Valušiak, Josef: Základy střihové skladby, ISBN 80-7331-039-2. info
  • Josef Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi.
  • Jan Kučera: Střihová skladba ve filmu a televizi. info
  • Ivo Bláha: "Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla", AMU Praha, 2006. info
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 2. aktualiz. vyd. Praha : Muzikus, 2000. 257 s. ISBN 80-86253-05-8. info
  • Další učebnice filmového jazyka, střihové skladby, kompozice filmového obrazu, barevné kompozice, zvuku ve filmu, prostředků a specifik elektronické audiovizuální tvorby.

    Uživatelské manuály k užitým technologickým řetězcům.

Teaching methods (in Czech)
Projektové metody, diskusní metody, heuristické metody, řešení problémů, brainstorming, učení v životních situacích - tvorba různých foram divadelního záznamu, skupinová a kooperativní výuka, samostatná práce studentů. Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka s orientací na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
Heuristické metody, skupinová reflexe konceptu, řešení a uměleckého výkonu.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DATZ410