DIFA:DAAZX10 Vybrané kapitoly z dějin režie - Informace o předmětu
DAAZX10 Vybrané kapitoly z dějin režie
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Claudia Francisci (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 10:15–11:45 407, Út 14:15–15:45 407
- Předpoklady
- Předpokladem je zvládnutí přednášek Dramaturgie a režie I - obou jejich semestrů. Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, N-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:N)
- Cíle předmětu
- Cílem prvního cyklu tohto předmětu je seznámit studenty teoreticky s praktickými aspekty průběhu tvorby na divadelní inscenaci od začátku do konce. Dovědět se o jednotlivých modelech organizace repertoárového činoherního divadla, o možnostech tvůrčí invence související se vznikem postupů a metod, získat přehled o přípravě, plánování, spolupráci s týmem při tvorbě činoherního projektu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních aspektech organizace práce na divadelním představení
- identifikovat jednotlivé etapy práce režiséra
- určit způsob přípravy a způsob zkoušení na divadelní inscenaci
- používat jednotlivé postupy a metody
- kriticky zhodnotit organizaci zkušebního procesu v repertoárovém divadle
- aplikovat teoretické poznatky v praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí organizace představení
- vytvořit koncept svých budoucích postupů
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o metodách, které hodlá používat
- formulovat požadavek, co se potřebuje dovědět ohledně souvisejících témat - Osnova
- Osnova:
- 1. Studijní období režiséra: hledání tématu, hledání textu, volba tématu-textu, čtení, studium, podpůrná literatura, práce s textem, analýza, příprava textu inscenace, pozorovací deník, tvořivý deník, inspirace, aktualizace
- 2. Příprava na zkušební proces: vize, idea inscenace, rež. koncept, režijní kniha, volba metody zkoušení, možnosti obsazování
- 3. Výběr spolupracovníků a postavení týmu, spolupráce s dramaturgem, se scénografem (scéna, kostýmy), s lightdesignerem
- 4. Spolupráce s choreografem, se skladatelem, se specialisty,
- 5. Spolupráce s produkcí (vymezení spolupráce, tvorba časoharmonogramu, plánování zkoušek, komunikace, pravidla)
- 5. Typy zkoušek: ve zkušebně, na jevišti, generálkový týden, premiéra, reprízy, derniéra.
- 6. Rozvržení organizace celého zkušebního procesu: organizační modely, hledání vlastního způsobu organizace, filozofie, vize
- 7. Práce s hercem: metody zkoušení, příprava na zkoušky, možnosti vedení herce, rozvíjení herce, inspirace a motivace,
- 8. Práce s hercem: požadavky na herce, etika, pravidla, řád, řešení problémů
- 9. Spolupráce s jevištní technologií (stavba, světla, zvuk)
- 10. Hodnocení a péče o inscenaci po premiéře
- 11. Téma, které formuluje student
- 12. Téma, které formuluje student
- Výukové metody
- Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesené části se střídají s diskusí, témata jsou vymezena osnovou a zodpovídáním otázek studentů, na základě jednotlivých témat probíhají v hodině krátká praktická cvičení, využívá se práce s textem a obrazem, student si vede pozorovací deník, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni k samostatné práci, k vytvoření si vlastních postupů a metod, k evaluaci své práce, cílí se na specifickou tvůrčí činnost, samostatné vyhledávání témat i impulsů studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 hod. - Metody hodnocení
- Metody hodnocení: sledování práce studenta v hodinách na základě společných rozhovorů a ověřování pochopení krátkými praktickými cvičeními v hodině, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby ze strany pedagoga i kolegů, důraz na sebehodnocení práce během cvičení a sebehodnocení na závěr semestru v podobě odevzdané reflexe, kontrola práce s IO prostřednictvím otázek.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, práce odvedená v hodině /reflexe probíraného/, evaluace přednášeného v závěrečné reflexi.
Forma hodnocení: společný pohovor na základě všech témat, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 80% práce v hodině + 10% docházka + 10% závěrečná reflexe.
Ukončení předmětu: zápočet - Navazující předměty
- Informace učitele
- Odevzdávání prací: studenti odevzdávají práci prostřednictvím emailu pegagoga v elektronické podobě týden před stanoveným termínem zápočtu /reflexe přednášeného/. Typ výuky: předmět se vyučuje semestrálně, počet semestrů 2, otevírá se každoročně pokud si jej zapíšou studenti
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2022/DAAZX10