DJTZ210 Zvuk v dabingu

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/4/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
doc. Mgr. Sylva Talpová (přednášející)
Mgr. Aleš Záboj (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 10:15–11:45 722
Předpoklady
Úspěšné absolvovávní předmětů Zvuková technika a Základy scénického zvuku. Paralelní studium předmětu Zvuk - digitální audiosystémy I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Seznámení studenta s technologickým řetězcem a postupem práce zvukaře v dabingovém studiu. Prohloubení schopnosti studenta spolupráce v tvůrčím týmu při tvorbě českého znění.

Deskriptory: Student získá praktické i teoretické, technické znalosti a dovednosti k tvorbě českého znění cizojazyčného audiovizuálního díla.
Student využije svých znalostí a dovedností ve svém budoucím uplatnění jako studiový zvukař či v soukromém sektoru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v názvosloví dabingové profese;
- ovládat software Avid Protools na základní úrovni;
- provést přípravu audiovizuálních materiálů před samotnou tvorbou českého znění;
- reagovat na stresové situace, které mohou při tvorbě dabingu nastat;
- být součástí tvůrčího týmu při tvorbě;
- provést následnou finalizaci (mix) české dialogové stopy a vytvořit plnohodnotné audiovizuální dílo.
Osnova
  • Teorie dabingové tvorby: historie u nás i ve světě, technologický rozvoj, momentální situace v profesi tvorby českého znění.
  • Teorie dabingové tvorby: základních pojmy (mezinárodní pás, originální pás, dialogová stopa), postup práce při tvorbě českého znění.
  • Technologický řetětec v dabingovém studiu: mikrofon, předzesilovač, ekvalizér, kompresor, efektový procesor, AD/DA převodník, software, zobrazovací a ovládací interface.
  • Akusticko-elektrické měniče: typy, charakteristiky, možnosti umístění, možnosti využití.
  • Elektricko-akustické měniče: typy, charakteristiky, možnosti umístění, možnosti využití.
  • Ekvalizéry, kompresory, efektové procesory.
  • AD/DA Převodníky a jejich ovládací softwary.
  • Audiovizuální médium základní pojmy
  • Seznámení se softwarem Avid Protools: historie, základní funkce.
  • Seznámení se softwarem Avid Protools: pokročilé funkce, založení vlastního projektu.
  • Seznámení se softwarem Avid Protools: export zvukové stopy do audiosouboru, import videostopy.
Literatura
    doporučená literatura
  • COLLINS, Mike. Pro tools 11: music production, recording, editing, and mixing. New York: Focal Press, 2014. ISBN 978-0-203-06641-6. info
  • TALPOVÁ, Sylva. Kapitoly o dabingu. 1. vyd. Brno: JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-044-9. info
  • COOK, Frank. Pro Tools 101: an introduction to Pro Tools. Boston: MA: Cengage Learning, 2013. ISBN 978-1-285-77484-8. info
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Muzikus, 2008. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou praktických cvičení a součástí je přímo spolupráce s hercem, režisérem, dramaturgem a úpravcem českých dialogů, kdy studenti realizují práci studiového zvukaře na reálné tvorbě dabingu.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě docházky a splnění dílčích úkolů zadaných pedagogem.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.