DIFA:DFDZ209 Teorie oboru fyzické divadlo I - Course Information
DFDZ209 Teorie oboru fyzické divadlo II
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 2/0/1. 1 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Roberta Legros Štěpánková (lecturer)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (lecturer)
MgA. Šimon Peták (lecturer)
Veronika Štefanová (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 10:45–12:15 301
- Prerequisites (in Czech)
- EVER( DFDL209 Teorie oboru fyzické divadlo II )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Physical Theatre (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a ukázek konkrétních inscenací s různými tendencemi a přístupy ve fyzickém divadle od konce 19. století, především v západní kultuře. Student by se měl seznámit s rozličnými způsoby užití těla jako média v divadelním umění, popř. performance v různých etapách dějin divadelního umění, popř. tanečního umění/performance. Kurz poskytne studentům k jednotlivým tématům také přehled základní teatrologické literatury pro jejich další studium nebo případně k vlastní diplomové práci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• Diskutovat nad původními texty zmiňovaných autorů.
• Kritické reflexe (divadelní, taneční, pohybová inscenace)
• Získat schopnost aktivně a podrobně číst teatrologické texty a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
• Vybrat téma jeho budoucí diplomové práce.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na reflexi vybraných fenoménů. Studenti se seznámí s klíčovými osobnostmi a jejich dílem v kontextu se světovými i českými dějinami divadla. Osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku nonverbálního divadla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům. - Syllabus (in Czech)
- Kurz začne v období nástupu moderních divadelních směrů a tzv. první divadelní reformy, bude pokračovat přes druhou a třetí reformu až k alternativním směrům divadla konce 20. století spolu s vymezením termínů a ukázkou odkazů v současném divadle. V první části bude výklad zaměřen na období divadelní avantgardy. V tomto období nacházíme v dílech shodné principy, které fyzické divadlo přímo určují - anulování principu iluzívnosti, abstrakce, hra s perspektivou a důraz na pohyb (vytvoření nových tělesných a pohybových vzorců). Naprosto shodné tendence nalezneme později také u postmoderny. Východiskem pro výzkum avantgardy (ale i dále postmoderního divadla) je pochopení obrazu těla, jak jej avantgarda chápe. Pro umění a estetiku avantgardy i postmoderny jsou velice významné ty koncepty těla, které vznikají z procesu abstrakce, redukce, dekompozice a přeměny, často spolu se specifickým pohybovým vzorem. Vedle postmoderního divadla se budeme zabývat současným fyzickým divadlem. Vedle umění v prostorách divadel se budeme zabývat také inscenacemi mimo tyto prostory, ať už například fenoménem performance v galeriích, továrnách a dalších prostorech, ale také pohybem a jeho ztvárněním ve filmovém umění – tzv. cine-dance.
- 1. úvod
- 2. avantgarda
- 3. postmoderní divadlo
- 4. současné divadlo
- 5. fyzické divadlo mimo divadelní prostory 6. cine-dance, využití projekcí
- Literature
- required literature
- PETIŠKOVÁ, Ladislava and VANGELI NINA. Čítanka světové choreografie 20. století. Praha, 2005. info
- recommended literature
- Humphrey, D.: O choreografii, Osvětový ústav, Bratislava. info
- Teaching methods (in Czech)
- Formy výuky Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (1 hodina přednášky, 1 hodina semináře) * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 (práce s literaturou, dílčí analytické úkoly). Metody výuky: - přednáška, - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - kritické myšlení
- Assessment methods (in Czech)
- Na konci semestru – zápočet. Dále u státních závěrečných zkoušek Ateliéru Fyzické divadlo Klasifikovaný započet na základě: - přítomnosti na semináři a seznámení se s prameny a literaturou (80 %), - zpracování zadaného seminárního úkolu
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2021/DFDZ209