DIFA:DDMZ101 Projektový management – modul - Informace o předmětu
DDMZ101 Projektový management – modulární výuka
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 1/1/1. 1 den. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Předmět je vyučován v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studia, jediným předpokladem je tedy přijetí ke studiu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na jevištní management a technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče. Vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení (jak konvenčního, tak agilního typu) a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných praktických cvičeních.
Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Projektový management v kultuře a Absolventský výkon a jeho dokumentace - přenos praktické realizace do písemné dokumentace. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikaci IPMA, stupně D dle aktuální verze standardu. V zimním semestru předmětu je kladen důraz na behaviorální kompetence, letní semestr se pak zaměřuje primárně na kompetence technické a kontextuální.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 "Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU".
V roce 2021 byl předmět inovován o nové přístupy agilního řízení projektů v rámci projektu "Inovace předmětu Projektový management - modulární výuka v návaznosti na změny v certifikaci IPMA 2020" podpořeného z Fondu rozvoje vzdělávací a umělecké činnosti JAMU. - Výstupy z učení
- ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování různých typů analýza (př. SWOT, analýza zainteresovaných stran, postimplementační analýza projektu),
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (project canvas, work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.
DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.
ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem. - Osnova
- Zimní semestr (důraz kladen na behaviorální kompetence):
- Tým a týmová spolupráce
- Týmová dynamika a týmové role
- Komunikace v týmu
- Verbální komunikace a její komunikační roviny
- Specifika komunikace v uměleckém týmu
- Pravidla písemné a elektronické komunikace
- Příprava a vedení porad
- Řešení problémů a konfliktů
Letní semestr (důraz kladen na technické a kontextuální kompetence):
- Úvod do projektového řízení
- Životní cyklus projektu
- Lean canvas
- Analýza zainteresovaných stran
- Project canvas
- Zahájení a plánování projektu
- Techniky plánování projektu
- Rizika
- Realizace a hodnocení projektu
- Analýza SWOT
- Týmové restrospektivy
- Zimní semestr (důraz kladen na behaviorální kompetence):
- Literatura
- povinná literatura
- VAN DER PIJL, Patrick, Justin LOKITZ a Lisa Kay SOLOMON. Design a Better Business: News tools, skills and mindset for strategy and innovation. 1. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2016. ISBN 9781119272113.
- APPELO, Jurgen. Management 3.0: leading Agile developers, developing Agile leaders. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2011. Addison-Wesley signature series. ISBN 9780321712479.
- PIJL, Patrick van der, Justin LOKITZ a Lisa Kay SOLOMON. Design a better business: new tools, skills and mindset for strategy and innovation. [Hoboken, N.J.]: Wiley, [2016]. ISBN 9781119272113.
- JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
- KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
- doporučená literatura
- Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
- Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
- Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
- Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
- BLAND, David J. a Alexander OSTERWALDER. Testing Business Ideas. 1. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2020. ISBN 9781119551447.
- APPELO, Jurgen. Management 3.0: leading Agile developers, developing Agile leaders. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2011. Addison-Wesley signature series. ISBN 0321712471.
- DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
- DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
- Výukové metody
- FORMY VÝUKY
Zimní semestr:
1-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 8
Počet hodin samostatné práce studenta: 8
Letní semestr:
3-denní bloková výuka ve formě workshopu
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24
VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.
Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Projektová práce
- Brainstorming
- Kritické myšlení - Metody hodnocení
- Zimní semestr
Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.
Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení na zadané téma vybraného kulturního projektu (př. lean canvas, project canvas, analýza zainteresovaných stran, work breakdown structure, matice odpovědnosti, analýza rizik).
Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 80 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta). - Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2021/DDMZ101