DSDZ516 Aesthetics and Philosophy of Light II

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 11:00–11:45 17, Mon 12:00–12:45 17
Prerequisites
-
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Postkolonialismus (hroucení říše)
  • 2) Hellerau (Appia, von Salzmann, Craig, Delcroze, Tesenov)
  • 3) Krize evropských věd (Husserl)
  • 4) Exkurze Světlo v krajině 3, den a noc ve městě 20. století (modernistická architektura, umělé osvětlení, neony)
  • 5) Bauhaus
  • 6) Světlo ve fotografii
  • 7) Heidegger a jeho pojem světliny
  • 8) Koncept intermediality, Marshall McLuhan
  • 9) Bachelard
  • 10) Tma a stín v literatuře a výtvarném umění
  • 11) Postmodern dance
  • 12) Bruno Latour (Multinaturalismus, estetika laboratoře)
  • 13) Hotel Pro forma
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • BEACHAM, Richard C.. Adolphe Appia: Künstler und Visionär des modernen Theaters. Berlin: Alexander Verlag, 2006.
  • ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století: MIMÉSIS - FIKCE – DISTANCE. Praha: Triton, 2002.
  • BANES, Sally. Writing Dancing in the Age of Postmodernism. London, Hanover: University Press of New England, 1994.
  • COPELAND, Roger. Postmodern Dance, Postmodern Architecture, Postmodernism. Performing Arts Journal, 1983, č. 7.1, s. 31.
  • GUTH, Peter - STAROSTA, Ute - SIKORA, Bernd - HASELBACH, Michael. Hellerau Festspielhaus - Ensemble. Ludwigsburg: Wüsternrot Stifting, 2002.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • DROSTE, Magdalena. Bauhaus. Kőln: Taschen, 2012.
  • APPIA, Adolphe. Umění a pohybová kultura. Scénografie,1964, č. 3, s. 14-15.
  • APPIA, Adoplhe. Osvětlení. In PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo. Praha: Orbis, 1965, s. 84-85.
  • COPELAND, Roger. Merce Cunningham. New York, London: Routledge, 2004.
  • THEIL, Per - DEHLHOLM, Kirsten. Hotel Pro Forma. The Double Staging: Space and Performance. Copenhagen: The Danish Architectural Press, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
  • DREIER, Martin. Adoplhe Appia – divadelní reformátor (1862-1928). Divadelní revue, 2002, č. 1, s. 35-41.
  • BALME, Christopher - MONINGER, Markus. Crossing Media. In BALME, Christopher. Theater zwischen Medien: Perspektiven theaterwissenschaftlicher Intermedialitätsforschung. München: Epodium, 2003, s. 13-33.
  • APPIA, Adolphe. Monumentalita. Scénografie,1964, č. 3, s. 16.
  • ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007.
  • APPIA, Adolphe. Rozjímání nad prostorem a časem. Scénografie,1964, č. 3, s. 15.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • ROSINY, Claudia. Tanz Film, Intermediale Beziehungen zwischen Mediengeschichte und moderner Tanzästhetik. Bielefeld: transcript Verlag, 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DSDZ516