DRTZX14 Audiovizuální praktikum

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Marek Petřík (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá potřebné dovednosti v práci s obrazovou záznamovou technikou (kamera, digitální zrcadlovka), zvukovou technikou, a střihovými programy a postupy. Cílem je, aby student byl schopen zcela samostatně a nezávisle realizovat audiovizuální díla za použití současné audiovizuální techniky. Předmět je koncipován v přímé návaznosti na předmět Audiovizuální projekt.
Osnova
  • Základy práce s DSLR (expozice, ostření, nastavení barevné teploty) Základy kompozice (statická, dynamická, velikost záběru, kompozice postavy) Základy střihu v nelineárním střihovém programu. Základy natáčení se zvukovou filmovou technikou (směrový mikrofon, mikrofonní tyč, asynchronní zvuk) CVIČENÍ: „Minimalistický filmový dialog s překvapivou pointou.“ (Studenti vytvoří samostatně ve štábu krátkou filmovou miniaturu podle svého vlastního scénáře. Každý student se vystřídá na všech produkčních pozicích. Výhody a nevýhody natáčení s digitální kamerou vs. digitální zrcadlovkou (estetika a příklady jejich využití). Improvizace v natáčení dokumentárních filmů – možnost improvizace podmiňuje dokonalé zvládnutí techniky. Pohyb v terénu. Komunikace s respondenty. Vedení rozhovoru. CVIČENÍ: „Obrazová poetická reportáž“ (Studenti vytvoří reportáž z aktuální události pouze za pomocí obrazu, důraz je kladen na vyjádření atmosféry události.) Základní střihové koncepce (vztahová a kamerová osa, střih v pohybu, kontinuita pohybu. Střihová interpunkce, funkce prostřihů.)
Literatura
  • Bláha, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU, Praha, 2006. info
  • J. Valušiak: Základy střihové skladby, skripta FAMU. info
  • Jacques Aumont: "Obraz", FAMU Praha, 2005. info
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
  • Josef Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi. info
  • Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu,Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze,Praha 2010,ISBN 978-80-7331-181-0. info
  • Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
  • JARVIS, Chase. The best camera is the one that's with you. Berkeley, Calif.: New Riders, 2010, 241 p.
  • KATZ, Steven D. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Focal Press. 1991.
  • SONTAG, Susan. O fotografii. Praha, 2002.
  • HŮRKA, Miloslav. Estetika zvuku ve filmu: soubor problémů při vytváření zvukové složky filmu. Praha:
  • MACKENDRICK, Alexander. On Film-making, Faber & Faber, 2005, 336 s., ISBN: 978-0571211258
  • VAN HURKMAN, Alexis. Color correction handbook: professional techniques for video and cinema.
  • ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie, 1. vydání. 302 pages. ISBN 8073312832.
  • JECH, Pavel a Mary ANGIOLILLO. The seven minute screenplay. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických
Výukové metody
cvičení, instruktáž, metody vytváření dovedností, diskuzní metody, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
zápočet na základě aktivní účasti na cvičeních ve výuce, znalosti doporučené literatury a odevzdání dohodnutých zadání
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.