DRTZ208 Audiovizuální praktikum

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Marek Petřík (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá potřebné dovednosti v práci s obrazovou záznamovou technikou (kamera, digitální zrcadlovka), zvukovou technikou, a střihovými programy a postupy. Cílem je, aby student byl schopen zcela samostatně a nezávisle realizovat audiovizuální díla za použití současné audiovizuální techniky. Předmět je koncipován v přímé návaznosti na předmět Audiovizuální projekt.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
- natáčet video digitální zrcadlovkou
- záběr korektně exponovat, zaostřit, nastavit barevnost
- rozzáběrovat dialogovou scénu metodou pohled-protipohled
- určit kamerovou a vztahovou osu a vymyslet řešení, aby nedošlo k jejímu překročení
- natáčet kontaktní zvuk
- režírovat natáčení krátkého hraného filmu
- sestříhat film ve střihovém editoru
Osnova
  • Základy práce s DSLR (expozice, ostření, nastavení barevné teploty)
  • Základy kompozice (statická, dynamická, velikost záběru, aktivní a pasivní prostor, zlatý řez, pravidlo třetin, kamerová perspektiva = nadhled a podhled, velká a malá hloubka ostrosti, kompozice přes rameno)
  • Základy praktického střihu v nelineárním střihovém programu (NLE).
  • Základy natáčení se zvukovou filmovou technikou (směrový mikrofon, mikrofonní tyč, asynchronní zvuk)
  • CVIČENÍ: „Minimalistický filmový dialog s překvapivou pointou.“ (Studenti vytvoří samostatně ve štábu krátkou filmovou miniaturu podle svého vlastního scénáře. Každý student se vystřídá na všech produkčních pozicích. Výhody a nevýhody natáčení s digitální kamerou vs. digitální zrcadlovkou (estetika a příklady jejich využití).
  • Improvizace v natáčení dokumentárních filmů – možnost improvizace podmiňuje dokonalé zvládnutí techniky (pohyb v terénu, komunikace s respondenty, vedení rozhovoru, ostření)
  • Základy střihové skladby a základní střihové koncepce (kamerová osa, vztahová osa, směrová osa, zlatá pravidla střihu, změna úhlu, změna velikosti záběru, střih v pohybu, kontinuita pohybu, střihová interpunkce, funkce prostřihů)
  • CVIČENÍ: „Obrazová poetická reportáž“ (Studenti vytvoří reportáž z aktuální události pouze za pomocí obrazu, důraz je kladen na vyjádření atmosféry události.)
Literatura
    povinná literatura
  • Základy střihové skladby, Josef Valušiak, vydala Akademie múzických umění v Praze, filmová a televizní fakulta, katedra střihové sklady, 3. rozšířené vydání, Praha 2005. info
    neurčeno
  • Aumont, Jacques: Obraz. AMU, Praha 2006. info
  • Bláha, Ivo : Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. V Praze : Akademie múzických umění, 2004. info
  • Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
  • Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu,Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze,Praha 2010,ISBN 978-80-7331-181-0. info
  • Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
  • Valušiak, Josef: Střihovou skladbou k n-té dimenzi, ISBN 80-85883-58-9. info
Výukové metody
cvičení, instruktáž, metody vytváření dovedností, diskuzní metody, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
zápočet na základě aktivní účasti na cvičeních ve výuce, znalosti doporučené literatury a odevzdání dohodnutých zadání
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2021, zima 2022, zima 2023.