DRTZX14 Audiovizuální praktikum

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Marek Petřík (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DRTLX14 Audiovizuální praktikum )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá potřebné dovednosti v práci s obrazovou záznamovou technikou (kamera, digitální zrcadlovka), zvukovou technikou, a střihovými programy a postupy. Cílem je, aby student byl schopen zcela samostatně a nezávisle realizovat audiovizuální díla za použití současné audiovizuální techniky. Předmět je koncipován v přímé návaznosti na předmět Audiovizuální projekt.
Osnova
  • Základy práce s DSLR (expozice, ostření, nastavení barevné teploty) Základy kompozice (statická, dynamická, velikost záběru, kompozice postavy) Základy střihu v nelineárním střihovém programu. Základy natáčení se zvukovou filmovou technikou (směrový mikrofon, mikrofonní tyč, asynchronní zvuk) CVIČENÍ: „Minimalistický filmový dialog s překvapivou pointou.“ (Studenti vytvoří samostatně ve štábu krátkou filmovou miniaturu podle svého vlastního scénáře. Každý student se vystřídá na všech produkčních pozicích. Výhody a nevýhody natáčení s digitální kamerou vs. digitální zrcadlovkou (estetika a příklady jejich využití). Improvizace v natáčení dokumentárních filmů – možnost improvizace podmiňuje dokonalé zvládnutí techniky. Pohyb v terénu. Komunikace s respondenty. Vedení rozhovoru. CVIČENÍ: „Obrazová poetická reportáž“ (Studenti vytvoří reportáž z aktuální události pouze za pomocí obrazu, důraz je kladen na vyjádření atmosféry události.) Základní střihové koncepce (vztahová a kamerová osa, střih v pohybu, kontinuita pohybu. Střihová interpunkce, funkce prostřihů.)
Literatura
  • Bláha, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU, Praha, 2006. info
  • J. Valušiak: Základy střihové skladby, skripta FAMU. info
  • Jacques Aumont: "Obraz", FAMU Praha, 2005. info
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
  • Josef Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi. info
  • Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu,Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze,Praha 2010,ISBN 978-80-7331-181-0. info
  • Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
  • JECH, Pavel a Mary ANGIOLILLO. The seven minute screenplay. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických
  • SONTAG, Susan. O fotografii. Praha, 2002.
  • JARVIS, Chase. The best camera is the one that's with you. Berkeley, Calif.: New Riders, 2010, 241 p.
  • ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie, 1. vydání. 302 pages. ISBN 8073312832.
  • HŮRKA, Miloslav. Estetika zvuku ve filmu: soubor problémů při vytváření zvukové složky filmu. Praha:
  • MACKENDRICK, Alexander. On Film-making, Faber & Faber, 2005, 336 s., ISBN: 978-0571211258
  • VAN HURKMAN, Alexis. Color correction handbook: professional techniques for video and cinema.
  • KATZ, Steven D. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Focal Press. 1991.
Výukové metody
cvičení, instruktáž, metody vytváření dovedností, diskuzní metody, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
zápočet na základě aktivní účasti na cvičeních ve výuce, znalosti doporučené literatury a odevzdání dohodnutých zadání
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.