DIFA:DRTZX14 Audiovizuální praktikum - Informace o předmětu
DRTZX14 Audiovizuální praktikum
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Marek Petřík (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DRTLX14 Audiovizuální praktikum )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, B-DRAUM)
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Student získá potřebné dovednosti v práci s obrazovou záznamovou technikou (kamera, digitální zrcadlovka), zvukovou technikou, a střihovými programy a postupy. Cílem je, aby student byl schopen zcela samostatně a nezávisle realizovat audiovizuální díla za použití současné audiovizuální techniky. Předmět je koncipován v přímé návaznosti na předmět Audiovizuální projekt.
- Osnova
- Základy práce s DSLR (expozice, ostření, nastavení barevné teploty) Základy kompozice (statická, dynamická, velikost záběru, kompozice postavy) Základy střihu v nelineárním střihovém programu. Základy natáčení se zvukovou filmovou technikou (směrový mikrofon, mikrofonní tyč, asynchronní zvuk) CVIČENÍ: „Minimalistický filmový dialog s překvapivou pointou.“ (Studenti vytvoří samostatně ve štábu krátkou filmovou miniaturu podle svého vlastního scénáře. Každý student se vystřídá na všech produkčních pozicích. Výhody a nevýhody natáčení s digitální kamerou vs. digitální zrcadlovkou (estetika a příklady jejich využití). Improvizace v natáčení dokumentárních filmů – možnost improvizace podmiňuje dokonalé zvládnutí techniky. Pohyb v terénu. Komunikace s respondenty. Vedení rozhovoru. CVIČENÍ: „Obrazová poetická reportáž“ (Studenti vytvoří reportáž z aktuální události pouze za pomocí obrazu, důraz je kladen na vyjádření atmosféry události.) Základní střihové koncepce (vztahová a kamerová osa, střih v pohybu, kontinuita pohybu. Střihová interpunkce, funkce prostřihů.)
- Literatura
- Bláha, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU, Praha, 2006. info
- J. Valušiak: Základy střihové skladby, skripta FAMU. info
- Jacques Aumont: "Obraz", FAMU Praha, 2005. info
- Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
- Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
- Josef Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi. info
- Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu,Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze,Praha 2010,ISBN 978-80-7331-181-0. info
- Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
- JECH, Pavel a Mary ANGIOLILLO. The seven minute screenplay. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických
- SONTAG, Susan. O fotografii. Praha, 2002.
- JARVIS, Chase. The best camera is the one that's with you. Berkeley, Calif.: New Riders, 2010, 241 p.
- ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie, 1. vydání. 302 pages. ISBN 8073312832.
- HŮRKA, Miloslav. Estetika zvuku ve filmu: soubor problémů při vytváření zvukové složky filmu. Praha:
- MACKENDRICK, Alexander. On Film-making, Faber & Faber, 2005, 336 s., ISBN: 978-0571211258
- VAN HURKMAN, Alexis. Color correction handbook: professional techniques for video and cinema.
- KATZ, Steven D. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Focal Press. 1991.
- Výukové metody
- cvičení, instruktáž, metody vytváření dovedností, diskuzní metody, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- zápočet na základě aktivní účasti na cvičeních ve výuce, znalosti doporučené literatury a odevzdání dohodnutých zadání
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2018/DRTZX14