DIFA:DDVZ207 Teorie divadla II - Informace o předmětu
DDVZ207 Teorie divadla II
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Kamila Konývková Kostřicová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–16:00 2
- Předpoklady
- EVER( DDVL207 Teorie divadla II )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Teorie divadla I, Dějiny světového divadla
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Dějiny českého divadla, Dějiny světového divadla - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, N-DRAUM)
- Dramatická výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- CÍLE
- získat základní přehled o teatrologických pojmech, divadelní vědě a jejich disciplínách, jednotlivých divadelních profesích a oblastech
- získaný přehled spojit z jednotlivostí do tematických celků zasazených do adekvátního kontextu
- nadále se setkávat s pokročilou divadelní terminologií, rozvíjet svůj vlastní odborný slovník.
- propojit získávanou odbornou terminologii s praktickými cvičeními a vlastní zkušeností z pozice diváka a kritika.
DESKRIPTORY
- ve znalosti divadelních termínů týkajících se vybraných témat z divadelní teorie,
- ve schopnosti praktické aplikace teoretických divadelních poznatků,
- v užívání správných termínů při ústní i písemné deskripci, reflexi a analýze divadelní (divadelně pedagogické) práce,
- ve schopnosti kritického a analytického myšlení,
- v rozhledu v aktuálním dění v oboru,
- v základech publikační činnosti.
Student získává vědomosti z oblasti teatrologie s vědomím koncepční přípravy na státní závěrečné zkoušky z teorie divadla. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a komentovat jednotlivé složky divadelní inscenace v právě zhlédnutém představení;
- diskutovat viděné představení se spolužáky a věcně při tom popsat hlavní užité divadelní prostředky;
- napsat rozbor zhlédnutého představení dle zadaní pedagoga. - Osnova
- Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou).
Konkrétní témata a okruhy vychází z doporučené literatury, ale především z aktuálního dění v oboru (události, inscenace, přehlídky, festivaly).
Náplní předmětu jsou především ústní a písemné rozbory a reflexe profesionálních a amatérských divadelních představení, zisk, aplikace a ověřování pokročilé teatrologické terminologie, společná diskuse, práce s příslušnou odbornou literaturou, dramaty a periodiky.
Základní rozvíjenou písemnou formou je RECENZE a ROZBOR.
Teoretickým zázemím pro jednotlivé hodiny jsou okruhy sledující státní závěrečné zkoušky z teorie divadla:
- Základní vymezení pojmů dramatická kultura, umění, divadlo, drama, divadelní, dramatický. Žánry dramatu.
- Co je a jak se děje divadlo.
- Základní pojmy z divadelní vědy.
- Specifika inscenace a představení.
- Aristotelova Poetika. Některé další význačné příklady novodobých teorií dramatu.
- Typologie divadel.
- Divadelní druhy, formy a žánry.
- Divadelní text.
- Teatrologie v časovém vývoji.
- Synkretické divadelní tendence, montáž, multimediální divadlo.
- Mizanscéna.
- Specifika divadelního herectví.
- Divadelní dramaturgie.
- Specifika divadelní režie.
- Pohybové divadlo a specifika divadelní choreografie.
- Divadelní prostor, scénografie a vizuální divadlo.
- Hudební divadlo a scénická hudba.
- Divadlo a divák. Specifika divadelní komunikace.
- Divadelní kritika.
Vypsané okruhy jsou zapojeny do výuky v propojení teorie s diváckou a kritickou praxí.
- Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou).
Konkrétní témata a okruhy vychází z doporučené literatury, ale především z aktuálního dění v oboru (události, inscenace, přehlídky, festivaly).
- Literatura
- doporučená literatura
- Aristoteles: Poetika. Praha 1996. info
- Bernard, J. (=Kopecký, J.): Co je divadlo. Praha 1983. info
- Hořínek, Z.: Drama, divadlo, divák. Brno 2008. info
- Kotte,A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Pavis, P.: Divadelní slovník. Praha 2003. info
- Pavlovský, P.(red.): Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha 2004. info
- Procházka, M.: Znaky dramatu a divadla. Praha 1988. info
- RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
- Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986. info
- Brecht, B.: Zcizující efekty v čínském hereckém umění. Praha 1958 (in Myšlenky). info
- Císař, J. - Štěpánek, F. Základy činoherní režie. Praha: IPOS, 2000. ISBN: 80-7068-150-0. info
- Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
- Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
- Černý, F. : Otázky divadelní režie. Melantrich, Praha 1988. info
- Ejzenštejn, Sergej Michailovič. Umenie mizanscény. I.-II. Bratislava: Národne Divadelne Centrum, 1998. info
- FRANZ, Vladimír: Hudební dramaturgie. (http://franz.wz.cz). info
- Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482-3-3. info
- Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
- Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
- Hyvnar, J. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6. info
- Karel Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- kol. Přednášky o divadle a umění. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-24-1. info
- LUKAVSKÝ, Radovan: Stanislavského metoda herecké práce. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
- Lukeš, Milan: Umění dramatu. Praha 1987. info
- Prolegomena scénografické encyklopedie č. 1 - 20. info
- Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
- SVOBODA, Josef , HONZÍKOVÁ, Milena. Tajemství divadelního prostoru. Praha : Odeon, 1990. 305 s. ISBN 80-207-0170-2. info
- Vostrý, Jaroslav : Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. info
- Závodský, Artur - Srna, Zdeněk: Úvod do divadelní vědy. SPN, Brno 1972. info
- Brecht, B. Pouliční scéna
- Vl. Franz: Scénická hudba jako dramatická postava – příspěvek z konference 2000
- Roubal, J. Souřadnice a kontexty divadla.
- kol. Divadlo v netradičním prostoru
- Freytag, G. Technika dramatu
- Marianne Kesting: Muzikalizace divadla. Teatralizace hudby
- Re:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2013. 1 soubor PDF. ISBN 978-80-7008-319-2. info
- Výukové metody
- Forma výuky: přednáška, seminář, samostudium
Metoody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem A/V, diskusní metody - Metody hodnocení
- Metody ověřování výsledků: analýza výsledků činnosti studenta – soustavné sledování výkonu studentů - aktivní zapojení v hodinách, společné diskuse, dílčí úkoly, ústní zkoušení studentů
Docházka: možné 2 absence za jeden semestr
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2018/DDVZ207