DRTZ408 Vývoj televizní dramatické tvorby II

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 10:15–11:45 408
Předpoklady
EVER( DRTL408 Vývoj televizní dramatické tvorby II )
orientace v české a světové televizní dramatické tvorbě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se specifiky televizní tvorby a možnostmi uplatnění filmového jazyka v televizním médiu. Inspirují se odvážnými dramaturgickými počiny a díly významných filmových tvůrců, jejichž podnětné metody mohou uplatnit ve své tvůrčí a programové praxi.
Výstupy z učení
Student je schopen na konkrétních příkladech solitérní a seriálové televizní tvorby demonstrovat vývoj a proměny tvůrčích metod v této specifické mediální oblasti. Dokáže vystihnout scenáristické a režijní posuny v tvorbě významných představitelů světové kinematografie v souvislosti s jejich televizní zkušeností. Je schopen aplikovat získané znalosti ve vlastní tvůrčí koncepci televizního dramatického díla.
Osnova
  • Analýzy televizních děl významných filmových tvůrců a dalších tématicky i formálně výjimečných televizních filmů evropské a světové produkce.
    Specifika televizní tvorby a možnosti uplatnění filmového jazyka v televizním médiu.
    W. Allen, C. Saura, P. Brook, S. Spielberg a televizní zkušenost.
    Odvážné dramaturgické počiny a jejich aktuální odezva. Zpracování skutečných událostí a historická témata jako záruka sledovanosti. Variace na původní literární předlohy jako základní stavební prvek televizní dramatické tvorby.

    Příprava námětu televizního dramatického díla s uplatněním aktuálně získaných znalostí.
Literatura
  • Bernardette CASEY ad.: Television Studies: The Key Concepts. Routledge 2002. info
  • Brett Mills: Television Sitcom. info
  • Glen CREEBER ed.: The Television Genre Book. British Film Institute 2001. info
  • Jason MITTELL: Genre and Television. Routledge 2004. info
  • Jesse KALIN: Ingmar Bergman a jeho filmy. Casablanca.2007. info
  • John TULLOCH: Television drama. Agency, Audience and Myth. Routledge. 1990. info
  • Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
  • Mark JANCOVICH ed.: Quality Popular Television. British Film Institute 2003. info
  • Peter SHEPELERN: Lars von Trier a jeho filmy. Orpheus.2004. info
  • Robert C.ALLEN ed.: The Television Studies Reader. Routledge 2004. info
  • Tony Verna: Global television. How to create effective television for the future.Focal Press. London. Boston.1993. info
  • Irene SHUBIK: Play for today: The evolution of TV drama.Davis-Poynter. London.1975
Výukové metody
Forma výuky: Přednáška
Seminář
Diskuze, analýza z hlediska dramaturgických a autorských přístupů, kritické myšlení, interpretace.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě písemné zkoušky a aktivní účasti na diskuzích a analýzách
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.