DPHZX03 Qualitative research methods

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Studium doktorského studijního programu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je teoretické i praktické seznámení s metodologií kvalitativního výzkumu a možnostmi jejího využití v sociálních vědách. Studenti jsou nejprve seznámeni s teoretickými východisky kvalitativního paradigmatu. Následně je podrobně rozebráno několik realizovaných kvalitativních projektů a podán přehled strategií a technik používaných v kvalitativním výzkumu. Jádrem kurzu je v postupný rozbor jednotlivých kroků: volba výzkumné otázky - rozhodnutí o vzorku - vypracování schématu rozhovoru - vedení rozhovoru - záznam dat - kódování dat - vytváření nové teorie - psaní výzkumné zprávy.
Syllabus (in Czech)
  • Kurz uvádí studenty do kvalitativní metodologie v sociálně vědním výzkumu. Cílem kurzu je studenty provést základními fázemi kvalitativního výzkumného šetření - stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek, výběr výzkumného vzorku, vstup do terénu, tvorbu výzkumných nástrojů, techniky sběru dat, záznam a transkripci dat, analýzu dat, psaní výzkumné zprávy.
Literature
    recommended literature
  • Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. info
  • Flick, U. An Introduction to Qualitative Research. London: Sage, 2006. info
  • Gavora, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava: Regent, 2006. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Lektoroval dr. Miloš Kučera, CSc.. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2. info
  • Kučera, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia paedagogica 8. Pedagogická fakulta univerzity Karlovy. Praha,1992. info
  • Lynn, R. Handling a qualitative data: a practical guide. London: Sage, 2005. info
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. info
  • Morgan, D.L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Tišnov: SCAN, 2001. info
  • Seal, C. Qualitative research practice. London, 2004. info
  • Silverman, David 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. info
  • Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. info
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, diskuse, praktická cvičení
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2017/DPHZX03